Wat betekenen integriteit en moraliteit voor de (interim)manager?

Columns

Integriteit is nauw verbonden met ferm en duidelijk leiderschap. Het kunnen handhaven van normen en waarden is hiervan een voorbeeld. Niet afwijken van je persoonlijke overtuigingen en het ‘eigen’ gelijk, maar standvastig kiezen voor datgene waarvan je denkt dat het goed is. Moraliteit is echter in deze steeds complexere en veranderende omgeving niet meer vanzelfsprekend.

Waar integriteit nog gebaseerd is op regels die vastliggen in wetgeving, handboeken en richtlijnen, biedt moraliteit weinig houvast. En toch moet je als manager kunnen kiezen, waarbij de impact van die keuze bij morele dilemma’s soms veel groter is.

Als persoon heb ik heb geen bevestiging van anderen nodig bij de oordeelvorming die ik doorgaans doe. Bij de uitwerking van een rapport ben ik overtuig...

Thea Draijer
... knellen, spagaat, pijnlijk, heftig, lastig ... dat is precies waar de interim-manager zijn toegevoegde waarde heeft. En niet met de emotie van al deze woorden, nee, omdat het zijn professionaliteit is! Omdat juist dát ons werk zo boeiend en leuk maakt.
Dan gáát het ergens om.
Erik Mathlener
Heldere taal. Het is inderdaad essentieel dat je als interim-manager je rol goed vervult. Je wordt niet ingehuurd om het eens te zijn. Je wordt ingehuurd om zaken te verbeteren en daarover te adviseren.
Een van de adviezen die je zou kunnen geven is om niet alleen voorbeeldgedrag te vertonen, maar ook om meer van jezelf te laten zien. Daarmee maak je sneller verbinding met andere mensen. Toon de mens achter de manager. Vertel verhalen. Elke sterke leider doet dat.
Patrick The Hague
Vanuit ervaring kan ik bevestigen dat de klassieke 20%-80%-regel opgaat want van alle managers die ik in mijn carrière gehad heb kan 80% regelrecht de brandstapel op.
Geen vlotte commerciële beslissingen.
Het hebben van maniertjes ter bevestiging van de managersstatus.
Oninspirerende houding jegens het personeel.
Niet delegeren maar controleren.
Eventuele amicale prettige omgangsvormen kunnen die gebreken niet verbloemen.
Een manager heeft alleen dán toegevoegde waarde als die de som der delen doet stijgen en eenieder binnen zijn functiegrenzen de professionele ruimte biedt tot zelfontwikkeling en het begaan van fouten.
Mijn mening is dat in 80% van de gevallen de manager niet capabel genoeg is en onvoldoende draagvlak creëert bij het personeel, dat die daarvoor nog bovenmatig beloond wordt ook is een lachtertje.

Meer over Leiderschap