Instinct of competentie

Columns

Wordt communicatie bepaald door competenties of door omstandigheden. In organisaties hoor ik managers vooral over competenties praten. Deze eenzijdige kijk heeft tot gevolg dat trainingen in communicatievaardigheden vaak een laag rendement hebben. In deze column lees je waarom.

Recent werd ik gevraagd als trainer te helpen bij het verbeteren van de communicatie tussen twee afdelingen. Uit onderzoek was gebleken dat er onderling slecht werd gecommuniceerd. Er moest broodnodig aan de communicatieve skills worden gewerkt. Een middagje hummen, doorvragen en bijspijkeren over zenders en ontvangers.

Communicatiepatronen worden over het algemeen gezien als een eigenschap van de persoon. Dit kan iemands persoonlijkheid zijn (type persoonlijkheden die op hun manier communiceren) of wat iemand g...

Winston John Roseval
Max, vrij interessant artikel. Er zijn verschillende gegevens die bevestigen dat de fysieke verdeling parte heeft gespeeld bij het gebrek aan communicatie. Daarnaast waren de belangen verschillend. Ik denk dat dit aangeeft dat het eenbedrijf is die een taakgerichte bedrijfscultuur heeft. Daarnaast schijnt het ook van belang te zijn dat er geen open bureaucratie nog communicatie systeem schijnt te zijn bij het bedrijf. Een van de meest typerende eigenschappen van dit soort bedrijfscultuurtypes is dat het geen mensgerichte aanpak voortbrengt vanwege verschillende factoren die hier moeilijk aangegeven kunnen worden.

Nader bekeken schijnt er een klassieke grondslag te zijn voor de aanpak die Robert Blake en Jane Mouton met hun managerial grid hebben voorgesteld. Wat ik hiermee wil aangeven is dat het misschien goed kan zijn om naast de pragmatische operationele oplossingen, zoals het opwekken van 'onderling vertrouwen', er garantie voor permanente organisatie verandering kan plaatsvinden door ook te werken aan de leiderschapsstijlen die er in deze organisatiebestaan. Een tweesporige benadering dus, waarbij bij de eerste pragmatish en 'bottom up is' en de tweede, structureel, waarbij het 'top down' is en daarom ook een goede doorstroming van de waarden en de normen van de organisatie naar een ieder creeert. De 'buy-in' die hierdoor bij een ieder gecreerd wordt zal haar vruchten afwerpen bij het bevorderen van de communicatie.

It's just a thought.

Cheers,
Winston Roseval

Meer over Interne communicatie en samenwerking