Wordt communicatie bepaald door competenties of door omstandigheden. In organisaties hoor ik managers vooral over competenties praten. Deze eenzijdige kijk heeft tot gevolg dat trainingen in communicatievaardigheden vaak een laag rendement hebben. In deze column lees je waarom.
Recent werd ik gevraagd als trainer te helpen bij het verbeteren van de communicatie tussen twee afdelingen. Uit onderzoek was gebleken dat er onderling slecht werd gecommuniceerd. Er moest broodnodig aan de communicatieve skills worden gewerkt. Een middagje hummen, doorvragen en bijspijkeren over zenders en ontvangers.
Communicatiepatronen worden over het algemeen gezien als een eigenschap van de persoon. Dit kan iemands persoonlijkheid zijn (type persoonlijkheden die op hun manier communiceren) of wat iemand g...
Instinct of competentie
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.
Nader bekeken schijnt er een klassieke grondslag te zijn voor de aanpak die Robert Blake en Jane Mouton met hun managerial grid hebben voorgesteld. Wat ik hiermee wil aangeven is dat het misschien goed kan zijn om naast de pragmatische operationele oplossingen, zoals het opwekken van 'onderling vertrouwen', er garantie voor permanente organisatie verandering kan plaatsvinden door ook te werken aan de leiderschapsstijlen die er in deze organisatiebestaan. Een tweesporige benadering dus, waarbij bij de eerste pragmatish en 'bottom up is' en de tweede, structureel, waarbij het 'top down' is en daarom ook een goede doorstroming van de waarden en de normen van de organisatie naar een ieder creeert. De 'buy-in' die hierdoor bij een ieder gecreerd wordt zal haar vruchten afwerpen bij het bevorderen van de communicatie.
It's just a thought.
Cheers,
Winston Roseval