Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik las jou bijdrage en het voelde als 'recht in de roos'. Inderdaad verbaas ik me er ook over dat er nog steeds op grote schaal gebruik wordt gemaakt van clichematige metaforen (gaap). En dat daaraan nog zoveel verdiend wordt door trainingsbureaus.
Ik heb ook niet direct een ander antwoord, maar het thema houd mij wij wel bezig. Vooral ook het effect van alle interventies die gedaan worden om leiderschap in de organisatie verder te ontwikkelen.
Zou graag een keer met je een afspraak willen maken.
Maar je gaat eigenlijk niet in op mijn belangrijkste feedback. Op leiders die naar zulke trainingen zijn geweest, mensen in een metafoor laten happen en ondertussen een aantal rigoureus vervelende maatregelen achter hun rug doorvoeren.
Inspirerend leiderschap bestaat. Maar of we nu op 'een andere manier van leiding geven' afstevenen ik geloof er niets van.
Maar mogelijk zijn anderen er gevoelig voor.
de titel van je artikel trok mijn aandacht en zeker de eerste aantal alinea's werd dat beloond. Een scherpe en kritische richting leiderschapstrajecten en de trainers die ze bedenken en verspreiden kan ik zeer waarderen.
Verder lezend ervaar ik veel cynisme en soms zelfs frustratie in je teksten. Ik vind dat jammer want het haalt het belang van je tekst onderuit. Je eindigt zelfs met je eigen boek aan te prijzen wat mij het gevoel gaf uiteindelijk gewoon een SPAM bericht te lezen. Wel een lange en goed verborgen maar toch. De contradictie om eerst af te geven op collega's die zich als goeroe's voordoen terwijl je vervolgens zelf je eigen boek promoot kan ik alleen maar plaatsen in het licht van je eigen frustratie. Dat staat voor mij haaks op inspirerend leiderschap, daarin heb je juist oog voor je omgeving en waardeert die, vergeeft die als het nodig is. Afreageren van eigen frustratie heeft nog nooit iemand geïnspireerd volgens mij.
En tegelijkertijd herken ik wel zaken uit je tekst.
Er is veel wildgroei en ik lees en hoor ook collega's die pretenderen 'het' antwoord te hebben. Het is mijn overtuiging dat 'het' antwoord niet bestaat, er bestaan hooguit goede ideeën waarmee mogelijkheden gecreëerd kunnen worden. Uiteindelijk is het aan eenieder zelf om leiderschap te tonen, verantwoordelijkheid te nemen en tot actie te komen.
Dat het een politiek spel is om zowel in de managementlaag als op de werkvloer effect te bereiken is dan ook een keuze volgens mij. Persoonlijk leiderschap hebben we allemaal, het is de kunst voor trainers om dat bewustzijn te creëren en daar mensen zelf mee verder te laten gaan. Begeleiden ipv sturen... Practice what you preach is voor mij een mooie oneliner om deze reactie te eindigen.
Maar met de jaren krijg ik steeds meer de overtuiging dat veel "inspirerende leiders" veel schadelijker zijn. De gebakken lucht dient namelijk dan voor het camoufleren van slecht leiderschap. Los zijn van de werkvloer en daar zelfs niet in geinteresseerd zijn omdat het "echte werk" zich op hoger niveau afspeelt. Maar bovenal het onttrekken van macht en invloed van lagere managementlagen en het bagatalliseren van de inbreng en rol van lagere niveaus maar deze wel verantwoordelijk houden als het niet goed gaat. In dat soort situaties zie ik ook het om zich heen verzamelen van volgers en het negeren (en verwijderen) van critici.
En dan hebben we het volgens mij niet meer over onschuldige gebakken lucht maar over serieuze aangebrande lucht.
En wat betreft metaforen, voor dit soort managers vind ik de metafoor van de roeiploeg nog het best passen. Wanneer de prestaties tegenvallen wordt geconcludeerd dat er een stuurman bij moet. Eind van het liedje is dat er nog slechts 1 roeier in de boot zit die wordt ontslagen i.v.m. slechte prestaties en dat er 7 managers aan boord zijn die allemaal een bonus krijgen omdat zij hun targets hebben gehaald.....
'Ik ben cynisch, ik besef het. Maar waar gaat het me om? Het gaat me erom dat leiders hun mensen serieus nemen. Tegen iemand preken, maakt de ander tot een volgeling. Wie de goeroe speelt, beschouwt de ander automatisch als zijn leerlingen. Ik vind dat respectloos tegenover de ander.
En voordat ik het verwijt krijg vooral negatief te zijn, zonder een alternatief te bieden; lees dan mijn boek ‘Heerlijk, de werkvloer op!’ Hierin wordt besproken hoe die weerbarstige werkvloer zich gerespecteerd voelt en toch helpt bij de realisatie van doelen.'
Ik begrijp dat je het gevoel krijgt dat ik mijn boek aanprijs, en ik heb hier de schijn tegen, maar ik beoog toch echt iets te zeggen: dat leiders hun mensen serieus nemen. Dát draagt mijn artikel, en de oproep het boek te lezen. Dat je hier Spam in ziet, is up to you, bij mij spelen werkelijk andere motieven.
Wie veel in organisaties komt, net als ik, en wie werkelijk hart heeft voor mensen die in de processen werken, ergert zich aan managementgedrag dat die processen verhult of niet raakt. Trainers ondersteunen dat managementgedrag soms. Mooie metaforen aanreiken voor akelige situaties. Men is dan meer met poëzie bezig dan met mensen die aan het werk zijn.
Dat is niet zozeer een frustratie, als iets dat ik graag zou willen aanpakken, en dat doe ik dan ook. Dat je het met delen eens bent vind ik fijn. Dat je de delen die je niet onderschrijft het etiket 'frustratie' en 'spam' geeft, getuigt hopelijk van humor, en niet van kortzichtigheid.
dank voor je reactie, de passie voor mensen spat er vanaf. De zin :"Wie veel in organisaties komt, net als ik, en wie werkelijk hart heeft voor mensen die in de processen werken, ergert zich aan managementgedrag dat die processen verhult of niet raakt."is me zeker uit het hart gegrepen. Je hebt me de escape geboden om de woorden 'spam' en 'frustratie' als humoristisch te bedoelen en die neem ik graag aan. Waar ik mij vooral aan erger, en in dat licht zie ik ook mijn eerdere reactie, is dat goede wezenlijke artikelen op deze site uiteindelijk leiden tot reclame voor de auteur. Fijntjes wordt er dan aan het eind van een artikel aangegeven dat de auteur dé oplossing heeft voor het probleem waar hij of zij zojuist over heeft geschreven. Dat vind ik een echte afknapper. Daarin heb ik blijkbaar jouw intentie niet goed begrepen, ik zou het bijna kortzichtig noemen, maar dat zou pas echt grappig zijn.
Ik mag ook veel in organisaties komen en herken ook het beeld wat jij van managers schetst. Ik zie daarentegen ook managers, werknemers en werkgevers die wel leiderschap durven te pakken. Of dat allemaal vlekkeloos verloopt is een tweede, daar ligt volgens mij een goede rol voor begeleiding van buitenaf of binnenuit. Waar ik vaker tegen aan loop is een soort onmacht van managers hoe deze processen op een goede manier aan te pakken, met name de 'menselijk maat' hierin te vinden blijkt lastig.
Goede vakmensen worden vaak managers en blijken dan niet de goede manager te zijn. Laat staan dat ze beschikken over inspirerend leiderschap. In mijn idee zijn er ook niet zoveel mensen die dat heel erg van nature hebben en zijn er nog minder die het dan ook nog inzetten. Dat is geen goed praten, wel een constatering die mij aanzet om met mensen in gesprek te gaan. Of dat nou met een metafoor is of straight to the point maakt mij niet uit. Het gaat om de beweging (bewustwording) bij mensen zelf.
Volgens mij wordt het tijd voor mij om je boek aan te schaffen...
Ik herken natuurlijk je ergernis aan de verhulde reclameboodschappen. Als redacteur van ManagementSite-partnerlink www.jongebazen.nl zie ik daar hetzelfde verschijnsel. Willem Mastenbroek mailde ons, de partners, daarover. We gaan het meer weren, of er in elk geval strenger naar kijken.
Terug naar de passie voor mensen, dan. Het is precies dat wat me drijft. Ik heb de neiging om in een bedrijf een scherpe foto in mijn hoofd te maken van de werkvloer. Wie zijn daar, wat doen ze, wat zeggen ze? En ook: wie zijn er niet? Wat wordt er niet gedaan? En waarom?
Bijvoorbeeld: wordt er aangesproken? Meestal niet of te bot. Wie zegt daar dan wat van? Bedrijven zeggen dan: dat zijn verantwoordelijkheden van de managers. Ik denk dat iemand dat moet bewaken, anders nemen managers die verantwoordelijkheid niet. Dat is nou een mooie rol voor een externe. Toch? Maar ja, het woord externe past slecht bij crisis.
Inspirerende leiders, met charisma -vooruit- zijn dun gezaaid. Soms kom je er een tegen. Verdwaald. Een rots in het landschap. Iemand die het begrijpt, mensen mee krijgt, en niet zelden in het bezit van een goed ontwikkeld gevoel voor humor. Zo niet, dan worden het dominees, die alledaagsheden overgieten met de saus van bloed-ernst. In het oude China had met dat begrepen. Daar heb je de god van de lach, tan chi'en.
Lachen, zo leerde men binnen die traditie, is de hoogste vorm van inzicht. Mij vergaat dat lachen wel eens, als ik zie hoe er met mensen wordt omgegaan.
Cijfers bouw je met mensen. Productiviteit, kostenbesparingen, alles doe je met mensen. Wees dan eens een beetje goed voor ze. En dan vooral voor dat getergde middenkader, én de zwoegende medewerker, die voor inspirerende leiders geen tijd vrij kan en mag maken.