Nog nooit zijn goede ideeën zo belangrijk geweest. Ze zijn van levensbelang voor ieder bedrijf, en vaak liggen ze voor het oprapen. Organisaties die weten hoe ze de ideeënstroom op gang kunnen brengen hebben daarom een grote voorsprong.
Klassiek is het voorbeeld van Toyota. Daar weten ze de ideeënstroom goed op gang te brengen. Er worden ieder jaar zo'n 20 ideeën per medewerker geïmplementeerd. Dat levert ongeveer 4000 dollar per werknemer per jaar op. Tel uit je winst als je wereldwijd 50.000 werknemers in dienst hebt.
Wie van dichtbij wil meemaken hoe de ideeënstroom op gang wordt gebracht moet binnenkort eens afreizen naar Groningen. In de buurt van Delfzijl is Lubrizol gevestigd. Het bedrijf maakt halffabricaten van een soort pvc, die gebruikt worden voor de productie van gevelplaten, ...
Daarom is het vooral belangrijk dat je als organisatie een structuur hebt voor het beoordelen, realiseren en belonen van goede ideeën.
Daar staat tegenover dat je wel eerst ideeën moet genereren.
Bedankt voor je reactie. Prima aanvulling op mijn artikel. Vooral in contact blijven met jonge mensen en goed luisteren naar hun ideeën. Dat hebben ze bij de Rabobank in Zwolle goed begrepen. Daar zijn onlangs 5 jonge dwarsdenkers in dienst genomen. Krachtige blikopeners, die een flinke impuls aan de ideeënstroom kunnen geven!