Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Dank voor je reactie. Ja zit zeker een kern van waarheid in. Echter ik praat over de fase waarover er nog geen sprake is van een product, alleen nog maar een idee. Hypothese testen zit voor productontwikkeling. Hypothese testen gaat ook over klantontwikkeling. Wie is de klant eigenlijk? Waar ligt die wakker van? Maar je hebt zeker gelijk , het proces waar ik over praat is iteratief, vervolgens bij productontwikkeling is scrum de methode inderdaad. Dank en groet Misha
Alleen: het "too big to fail" syndroom (of sunk cost syndroom) rationeel noemen vind ik verkeerd. Het is net irrationeel.
Terwijl de hypothesecultuur wel rationeel is. Het doet precies wat we in wetenschappelijk onderzoek verwachten: hypothese, testen. indien niet goed, afvoeren en opnieuw beginnen, continue evaluerend, nadenkend, ogen open. In het "too big too fail" gaat men net zijn verstand op 0 zetten en met de ogen toe de ingeslagen weg blijven volgen.
Veel manager verschuilen zich liever het idee is immers niet van hun,
Hoe meer academici in de organisatie hoe trager de besluitvorming
Gr jan
Dank voor je reactie. Ik noem het
'Too big too Fail' syndroom niet rationeel. Het is een gevolg van hoe we ideeen te snel omzetten in niet doordachte laat staan getoetste projecten.
@jan, tsjaa ik herken wat je zegt. Goede managers moeten implementeren. Vaak genoeg abstracte visies vaak te weinig daadkracht. Fijne dag heren
Gelukkig zijn er meer en meer bedrijven die overgaan naar agile / scrum / mvp / lean startup. Hoe meer bedrijven deze stap maken hoe beter en artikelen als deze van jou helpen daarbij. En ja, in de praktijk is het nog lang niet allemaal echt agile/scrum, maar de zaadjes zijn geplant. Het glas is halfvol!