Innovatiesucces door vertrouwen en samenwerking

Actueel

Een cultuur van creativiteit is een onderscheidend kenmerk van zowel succesvolle teams, organisaties als innovatief succesvolle regio’s. In feite is het de onderscheidende factor van alle succesvolle gemeenschappen.

Een piramide bestaande uit drie bouwstenen.
De basis is onderling vertrouwen. Daarboven is sprake van een verrijkende gemeenschap. Een 'enriching community' is een gemeenschap waarin de leden elkaar stimuleren en het gemeenschappelijke belang van de community bovenaan staat. Die gemeenschap is op zich weer de benodigde basis voor de bovenste bouwsteen en dat is de creativiteit zelf.

In psychologische waarden uitgedrukt, wordt een cultuur van creativiteit bepaald door een gevoel van veiligheid als basis, daarboven het gevoel van erkenning en behoren tot een groep om uiteindelijk...


Jos Steynebrugh
De bouwstenen (onderling vertrouwen, verrijkende gemeenschap, gemeenschappelijke belangen en creativiteit zelf) beschouw ik meer als “toegangskaartjes”. Ja, ze zijn belangrijk, maar de echte problemen zitten zelden in dit vakje van de gereedschapskist. Ook de andere genoemde factoren (veiligheid, erkenning, behoren tot een groep) horen hierbij.

Het was Cato die de onsterfelijke woorden sprak: “Voorts ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden”. Ik maak daarvan: “Voorts ben ik van mening dat kennis vrij toegankelijk moet zijn”. Nou kan je zoiets wel bedenken en zeggen, maar uitvoeren is een héél andere ballgame. Naar goed gebruik heb ik er maar een acroniempje van gemaakt.

CATO is . . .
C - Collectief
A - Autorisatie
T - Tijd en geld
O - Octrooi

Collectief
Alle steakholders (wetenschap, technologie, product en maatschappij) moeten vertegenwoordigd zijn. Niet “diversiteit” is hier het kernwoord, maar “compleetheid”

Autorisatie
De deelnemers aan het innovatieproject moeten geautoriseerd worden door de top van het bedrijf of instantie die ze vertegenwoordigen. Belangrijk! Zeker als er méér dan een leverancier aan tafel schuift en we gaan in elkaars keuken gaan kijken.
Dat moet MOGEN!!! Liefst opschrift gesteld. Ook wat wanneer naar de pers mag.

Tijd en geld
De middelen in tijd en geld moeten beschikbaar worden gesteld.

Octrooi
”Ja, het <censuur> octrooi. Daar zeg je wat, Steynebrei” zei ooit iemand.
Hij: “Hoe gaan we dat regelen?”
Ik: “Nou, gewoon, met een collectiefje natuurlijk.
Hij: “Een collectief octrooi? Ben je wel helemaal bien vandaag?”
Ik: “Ik héél bien”
Stilte.
Hij: “Je bedoelt dat anderen er ook mee aan de haal kunnen?”.
Ik: “Ja, dat zég ik, Gamma!”.
Stilte.
Hij:”Maar hoe halen we onze investeringen dan terug?”.
Ik: "Nou, gewoon, met een hetzelfde collectiefje of een ander briefje”
Stilte.
Hij: “Nou, kerel, daar heb ik ZO nog nóóit over nagedacht. Interessante gedachte”

Kritieke Succes Actoren
Erg treffend verwoord overigens.
Uiteraard is het samenbrengen van mensen onder genoemde condities nog geen succes dat “er iets uitkomt”. Er zijn zo de temperamentjes, de belangetjes (soms héél groot) en niet te vergeten de persoonlijkheidjes. Sommige met een EGO waardoor de hele voorgevel eruit moet om ze aan tafel te krijgen. Maar dat is allemaal te doen. Als een facilitator z’n vak een beetje verstaat en iets begrijpt van groepsdynamiek, dan komt dat best voor elkaar. Er zijn er in Nederland die dat best goed kunnen. Zeker als je mag uitgaan van het idee dat je bevlogen mensen aan tafel krijgt, of minstens betrokken. Als CATO niet wordt ingevuld kun je alle activiteiten in dit veld staken en gewoon iets zinnigs gaan doen. Zoals de omzet voor het lopende boekjaar veilig stellen.

Maar dan niet zeuren als volgend boekjaar wat tegenvalt . . .

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer

Meer over Interne communicatie en samenwerking