Bert Overbeek is management-trainer, team-coach en interim manager. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot hij na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen. Ook wilde hij de kwaliteit van zijn werk vergroten en hij had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren.
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Bert een originele management-denker en -schrijver was. Hij vroeg hem in 2006 of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het veelgelezen ManagementSite. Sindsdien schreef hij meer dan 2000 artikelen zeven managementboeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Vier boeken werden bestsellers en eindigden in de Managementboek top 5.
Overbeek vindt kennisdeling zo belangrijk, dat hij hier op Jongebazen de finesses van het managementvak deelt met zijn collega’s. Het is nodig in tijden van verandering. Aritificial Intelligence heeft dan ook volop zijn aandacht, maar vooral in combinatie met gedrag: wat wordt de rol van de mens straks en hoe kan hij zich daarop voorbereiden? Het gaat bij Bert trouwens niet alleen over AI. In zijn boek 'De Schakelaar' zet hij uiteen hoe hij vindt dat de manager van de toekomst zijn teams tot maximale prestaties kan leiden.
Correspondentie met Bert Overbeek gaat via icloud.com. Gewoon zijn naam in kleine letters ervoor en er is contact. Zijn website? bertoverbeek.com
Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel
Neem een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €200 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Helaas was je vraag voor langere tijd zoekgeraakt in ons content management systeem. Vandaar deze late plaatsing en reaktie.
Tja, wat is innoveren? En wat is innovatief? Van Dale heeft het eenvoudigweg over "invoering van iets nieuws". Maar ja, dat helpt ons nog niet veel verder. Nieuw voor wie? Voor degene die innoveert, voor de groep/organisatie waar hij/zij aan verbonden is of nieuw voor de wereld (uitvinding)?
Naar mijn idee zijn er minstens twee aanvullende voorwaarden te bedenken:
1. het moet een doorbraak zijn (klein of groot)
2. het moet relevante bijdrage leveren aan belangrijke doelstellingen van de organisatie (marktgerichtheid, product- of proceseigenschappen, winst, concurrentiepositie, werknemerstevredenheid, kwaliteit van de arbeid)
Specifiek m.b.t. sociale innovatie heb ik al een artikel geschreven op deze site: http://www.innovatieforganiseren.nl/2006/09/04/innovatieforganiseren/wat-is-sociale-innovatie/
Groeten,
Edwin
Innovatie bestaat uit drie onderdelen: a) een nieuwe visie, idee of technologie, b) die nieuw is binnen de context waar het wordt toegepast, en c) die aanmerkelijk voordeel oplevert. Ontbreekt een van deze drie elementen dan hebben we het over uitvinden, experimenteren, gewoon goed je werk doen, handel drijven, en soms zelfs vakidioterie, maar niet meer over innovatie. Dit is althans mijn werkdefinitie. Je stelt trouwens een zeer relevante vraag. De eerste mij bekende definitie is van Schumpeter (1934): the creation and implementation of "new combinations". Daarna zijn er nog honderden gevolgd, en ik heb laatst een serie onderzoeken over innovatie gezien waar het maar niet meer gedefinieerd wordt, en waar onderzoekers geen antwoord gaven op een vraag naar een definitie.
Leuk dat je de nadruk legt op doorbraken en op het verschil met operational excellence. Ik was niet zo lang geleden bij een workshop met Joris de Bie (Berenschot) en die tekende het verschil als volgt. Incrementele verbeteringen (operational excellence) is als het ware een cirkel tekenen en dan rond blijven draaien zodat de cirkel dikker en dikker wordt. Op een gegeven moment weten de mensen die de cirkel tekenen (de organisatie) niet meer dat er iets anders is dan deze cirkel. Echte innovatie is uit deze cirkel breken (doorbraak). Innoveren zonder daarna weer te "cirkelen" heeft trouwens ook geen zin, want je moet een idee/dienst/product/proces wel perfectioneren om er concurrentieel voordeel uit te halen.
Edwin
Edwin
Eenvoudig ideeën vragen om eenvoudige oplossingen
Wie durft? SP 150
gr,
ALex