Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Helaas was je vraag voor langere tijd zoekgeraakt in ons content management systeem. Vandaar deze late plaatsing en reaktie.
Tja, wat is innoveren? En wat is innovatief? Van Dale heeft het eenvoudigweg over "invoering van iets nieuws". Maar ja, dat helpt ons nog niet veel verder. Nieuw voor wie? Voor degene die innoveert, voor de groep/organisatie waar hij/zij aan verbonden is of nieuw voor de wereld (uitvinding)?
Naar mijn idee zijn er minstens twee aanvullende voorwaarden te bedenken:
1. het moet een doorbraak zijn (klein of groot)
2. het moet relevante bijdrage leveren aan belangrijke doelstellingen van de organisatie (marktgerichtheid, product- of proceseigenschappen, winst, concurrentiepositie, werknemerstevredenheid, kwaliteit van de arbeid)
Specifiek m.b.t. sociale innovatie heb ik al een artikel geschreven op deze site: http://www.innovatieforganiseren.nl/2006/09/04/innovatieforganiseren/wat-is-sociale-innovatie/
Groeten,
Edwin
Innovatie bestaat uit drie onderdelen: a) een nieuwe visie, idee of technologie, b) die nieuw is binnen de context waar het wordt toegepast, en c) die aanmerkelijk voordeel oplevert. Ontbreekt een van deze drie elementen dan hebben we het over uitvinden, experimenteren, gewoon goed je werk doen, handel drijven, en soms zelfs vakidioterie, maar niet meer over innovatie. Dit is althans mijn werkdefinitie. Je stelt trouwens een zeer relevante vraag. De eerste mij bekende definitie is van Schumpeter (1934): the creation and implementation of "new combinations". Daarna zijn er nog honderden gevolgd, en ik heb laatst een serie onderzoeken over innovatie gezien waar het maar niet meer gedefinieerd wordt, en waar onderzoekers geen antwoord gaven op een vraag naar een definitie.
Leuk dat je de nadruk legt op doorbraken en op het verschil met operational excellence. Ik was niet zo lang geleden bij een workshop met Joris de Bie (Berenschot) en die tekende het verschil als volgt. Incrementele verbeteringen (operational excellence) is als het ware een cirkel tekenen en dan rond blijven draaien zodat de cirkel dikker en dikker wordt. Op een gegeven moment weten de mensen die de cirkel tekenen (de organisatie) niet meer dat er iets anders is dan deze cirkel. Echte innovatie is uit deze cirkel breken (doorbraak). Innoveren zonder daarna weer te "cirkelen" heeft trouwens ook geen zin, want je moet een idee/dienst/product/proces wel perfectioneren om er concurrentieel voordeel uit te halen.
Edwin
Edwin
Eenvoudig ideeën vragen om eenvoudige oplossingen
Wie durft? SP 150
gr,
ALex