Nepotisme en tijdsdruk

Vorige week stak er een storm op in politiek Den Haag over het akkoord van Schokland. Minister Koenders (PvdA) werd door de meerderheid van de Tweede Kamer beticht van nepotisme (een vorm van corruptie). Het adviesbureau BKB van bevriende partijgenoten Lennart Booij en Erik van Bruggen, was op advies van de ambtelijke top direct ingehuurd. Dat is natuurlijk is strijd met het Europese aanbestedingsrecht. Niet alleen minister Koenders moest tekst en uitleg komen geven, ook vice-premier Rouvoet (de Kindertop) en premier Balkende (Slotbijeenkomst 100 dagen tour van het kabinet) moeten zich deze week nog komen verantwoorden. Zowel Koenders als Rouvoet beriepen zich op tijdsdruk. Gaat er dan eindelijk eens iets gebeuren aan het aanbestedingscircus?  Of is er een nieuw precedent geschapen?

Helaas, net zo snel als de aandacht voor dit onderwerp opkwam lijkt het weer te verdwijnen. Minister Koenders erkende ruiterlijk schuld en ontkende ten stelligste vriendjespolitiek. De SP is weer gerustgesteld en de Pvda en het CDA namen genoegen met de toezegging dat maatregelen worden genomen om herhaling in de toekomst te voorkomen.... Dat is jammer, want dit onderwerp verdient meer aandacht. De regels worden namelijk al jaren met voeten getreden en de markt ziet dit met lede ogen aan. Ook MKB Nederland ergert zich al langer aan deze slappe houding van de overheid ten aanzien van naleving. Naar de rechter gaan doe je niet zo snel als leverancier, omdat je dan wellicht de volgende keer buiten de boot valt. De oplossing die MKB Nederland ziet is de instelling van een toezichthouder.

 

Tijdsdruk

Alleen als er sprake is van 'dwingende spoed' mag er worden afgeweken van de regels. Natuurrampen (overstromingen, dijkdoorbraken, etc.) zijn daarvoor de enige legitieme grond. De Europese Commissie kijkt zeer streng naar dit 'veelvuldig voorkomende excuus van haastklus' zegt Suzanne Brackman in het FD artikel 'MKB wil proefproces om aanbesteding' van 3 augustus 2007. Het aangevoerde argument van de beide ministers is dus dubieus te noemen. Als de Europese Commissie hier niet een punt van gaat maken, dan is de weg voor elke overheidsinkoper helemaal vrij om de Europese aanbestedingsregels te negeren.

 

De rapportcijfers  

Nu is de overtreding van de regels natuurlijk niet een incident. Als we even de cijfers erbij pakken, dan stemt dat niet vrolijk. Daarbij heeft Nederland toch al de reputatie van lantaarndrager in Europa op het gebied van aanbesteden. Volgens de nalevingsmonitor 2004 (onderzoek van de Universiteit Twente) is het nalevingspercentage van het totale inkoopvolume 30%. De topscoorders in Nederland zijn de Nederlandse Bank (80%) en de ministeries (70%). De volgende zijn de veroorzakers van de slechte cijfers. Gemeentes (25%), waterschappen (25%), hogescholen (15%), rijksmusea (15%). Maar ook de toezichthouders scoren matig tot slecht; Algemene Rekenkamer (40%), AFM (35%), Opta (12%) en NMa (3%). De SER en de zorgautoriteit hebben helemaal niet aanbesteed. Het negeren van de regels is dus regel en geen uitzondering!

 

Proefprocessen in het najaar door MKB Nederland 

In hetzelfde artikel zegt MKB aanbestedingsspecialist Ireen Hardenbol verder dat dit najaar een aantal proefprocessen over aanbestedingen gevoerd gaan worden. Volgens haar gaan 70% van de aanbestedingen mis. Daarbij heeft ze grote vragen bij het begrip 'eerlijke concurrentie', omdat aanbestedingen vaak zo worden geschreven dat er maar 1 bedrijf kan kwalificeren. Er is geen goede machtsbalans en prikkel voor de overheid om het wel goed te doen ontbreekt. Naast de instelling van een MKB servicedesk aanbestedingen, worden er al informele gesprekken gevoerd met de NMa om straks op te treden als toezichthouder. Momenteel valt dit nog niet onder het taakgebied van de NMa. De toezichthouder moet dan ook flinke boetes kunnen uitdelen, anders heeft deze maatregel ook geen zin. Maar ja, een toezichthouder aanwijzen die zelf ook maar 3% aanbesteed geeft wel te denken. Wellicht wordt het tijd om iets innovatiefs te bedenken.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Edwin Lambregts
Je vraagt je bij dit soort berichtgeving af waar de geloofwaardigheid van de overheid blijft. De (centrale) overheid heeft het hoogste woord als het gaat om een eerlijke concurrentie in het bedijfsleven (en terecht), roepen moord en brand over de wijze waarop bouwondernemingen de openbare aanbesteding van infrastructurele werken vernaggelen (ook terecht) en de inkopers van de centrale procurement centers zijn buitengewoon pietluttig als het gaat om openbare aanbesteding. Het laatste tot groot ongenoegen van met name het MKB, dat om reden van administratieve lasten niet kan meedingen naar mooie overheidscontracten. Ondertussen belazert de overheid de belastingbetaler door zijn eigen aanbestedingsregels niet na te leven. De enige reden dat dit nieuws vervolgens in de openbaarheid komt is de komkommertijd in medialand, terwijl dit soort praktijken al jaren schering en inslag zijn.
Oplossingen? In ieder geval geen nieuwe toezichthouder, want daar hebben we er al genoeg van in Nederland. De Algemene Rekenkamer moet z'n werk doen en de Tweede Kamer moet ingrijpen waar dat nodig is. Via Radio 1 begreep ik dat minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken de de naleving van aanbestedingsregels in haar portefeuille heeft, dus ik verwacht van haar de nodige maatregelen.
Richard Puyt
Tsja, met alle respect, maar van de minister van Economische Zaken verwacht ik niet zo heel erg veel.
Ik eindig mijn column ook met de vertwijfeling of de NMa nu de partij moet zijn die toezicht moet gaan houden. Ik vrees dat er maar een paar opties zijn: Politieke rellen, spraakmakende rechtzaken of een wonder.
Aanbestedingswet bijt paarse krokodil in de staart
[...] Dat hebben ook een drietal ministers in het huidige kabinet kunnen ondervinden. (zie voorbeelden 1, 2 en 3). Met de nieuwe aanbestedingswet worden de administratieve lasten nog eens verzwaard en neemt [...]