Innovatie vereist ruimte

Actueel

Wie niet verandert of innoveert, is geen lang leven beschoren. Maar hoe organiseer je innovatie? In ieder geval door het goed in te bedden in de normale bedrijfsprocessen en er zoveel mogelijk medewerkers bij te betrekken. Innovatie gaat altijd gepaard met verandering, en vaak ook omgekeerd. De meeste veranderingen voltrekken zich niet vanuit een bewuste, weloverwogen keus, maar veeleer vanuit een noodzaak die zich opdringt.

We gaan anders denken en doen, omdat we andere resultaten willen bereiken. En we moeten andere resultaten bereiken omdat de huidige niet meer toereikend zijn. De vraag naar onze producten loopt terug, concurrenten rennen ons links en rechts voorbij, de processen draaien allemaal niet meer zo soepel, er zijn betere (of goedkopere!) oplossingen op de markt geko...

Pieter Stienstra
Inderdaad: stilstand is achteruitgang. Een onderneming die niet open staat voor mogelijke verbeteringen in de bedrijfspraktijk (of het nu om administreren, inkopen of produceren gaat) zal uiteindelijk de aansluiting op de steeds veranderende omgeving verliezen en daarmee zijn concurrentiepositie en dus bedrijfsresultaat.

En inderdaad: innoveren hoort “goed ingebed te zijn in de normale bedrijfsprocessen”. Maar dat wordt al minder eenduidig. Wat is dat precies: ingebed in het bedrijfsproces?

In het genoemde voorbeeld van de innovatieve cultuur bij Tata lijkt het vooral te gaan om door medewerkers te identificeren praktijkverbeteringen in de categorie “laaghangend fruit’. Zeker van belang. Maar daarmee is nog niet voorzien in de ook noodzakelijke, meer principiële zelf-analyse in de zin van “doen we nog de goede dingen, en doen we die goed”. Zo’n meer fundamentele analyse moet hard in het bedrijfs-meerjarenplan worden ingepland, eens per 3 tot 5 jaar. Het leidt bij ingrijpende gevallen tot herijking van missie-visie, maar in ieder geval tot een herijking van werkwijzen op strategisch-tactisch en operationeel niveau.

Zo’n gecombineerd systeem van “continu in het werk” en “periodiek specifiek” innoveren is nodig in elke organisatie, groot of klein, profit of non-profit. Ook zzp-ers doen er goed aan tijd te reserveren voor het over innovatie sparren met creatieve adviseurs en/of branche-genoten. En overheden in tijden van krimp kunnen niet zonder een rol-en-taak discussie met de politieke opdrachtgever, waaruit moet komen wat er door de kleinere organisatie nog wel en wat niet meer hoeft te worden gedaan.
Tony de Bree
Lid sinds 2019
Wat wordt hier eigen onder "innovatie" verstaan? Producten, processen, organisaties? Structuren?

Ik vind dat de keuze van de juiste innovatiestrategie vaak ten onrechte wordt overgeslagen. Om met een van mijn vroegere bazen te spreken: "in veel gevallen helpt een face-lift niet meer".

@pieter.

Ik moet je zeggen dat ik persoonlijk zzp-ers zou ontraden om te sparren met "creatieve adviseurs". Tenzij ze geld te veel hebben! Ze kunnen beter wat (vaak gratis) ebooks, artikelen of rapporten/whitepapers downloaden. Dat is goedkoper en even effectief.

Meer over Innovatie