Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
En inderdaad: innoveren hoort “goed ingebed te zijn in de normale bedrijfsprocessen”. Maar dat wordt al minder eenduidig. Wat is dat precies: ingebed in het bedrijfsproces?
In het genoemde voorbeeld van de innovatieve cultuur bij Tata lijkt het vooral te gaan om door medewerkers te identificeren praktijkverbeteringen in de categorie “laaghangend fruit’. Zeker van belang. Maar daarmee is nog niet voorzien in de ook noodzakelijke, meer principiële zelf-analyse in de zin van “doen we nog de goede dingen, en doen we die goed”. Zo’n meer fundamentele analyse moet hard in het bedrijfs-meerjarenplan worden ingepland, eens per 3 tot 5 jaar. Het leidt bij ingrijpende gevallen tot herijking van missie-visie, maar in ieder geval tot een herijking van werkwijzen op strategisch-tactisch en operationeel niveau.
Zo’n gecombineerd systeem van “continu in het werk” en “periodiek specifiek” innoveren is nodig in elke organisatie, groot of klein, profit of non-profit. Ook zzp-ers doen er goed aan tijd te reserveren voor het over innovatie sparren met creatieve adviseurs en/of branche-genoten. En overheden in tijden van krimp kunnen niet zonder een rol-en-taak discussie met de politieke opdrachtgever, waaruit moet komen wat er door de kleinere organisatie nog wel en wat niet meer hoeft te worden gedaan.
Ik vind dat de keuze van de juiste innovatiestrategie vaak ten onrechte wordt overgeslagen. Om met een van mijn vroegere bazen te spreken: "in veel gevallen helpt een face-lift niet meer".
@pieter.
Ik moet je zeggen dat ik persoonlijk zzp-ers zou ontraden om te sparren met "creatieve adviseurs". Tenzij ze geld te veel hebben! Ze kunnen beter wat (vaak gratis) ebooks, artikelen of rapporten/whitepapers downloaden. Dat is goedkoper en even effectief.