Innovatie komt steeds meer van buiten het bedrijf

Het onderhouden van grote R&D-afdelingen binnen multinationals wordt steeds minder relevant. Daar waar grote multinationals tot een tiental jaar geleden voorstanders waren van het in eigen beheer houden van de onderzoeks-en ontwikkelingsactiviteiten, kiezen steeds meer bedrijven voor een strategiewijziging.

Zo heeft Procter & Gamble zijn R&D-activiteiten een radicale strategische wijziging laten ondergaan. In het verleden centraliseerde deze multinational zijn 'geheime' R&D-activiteiten in Cincinatti, Ohio. Maar de consumentengoederenreus werkt nu samen met tal van derde partijen, waaronder universiteiten, leveranciers en onderzoekers en biedt hen een deel van de winst aan die wordt gemaakt dankzij de door derden aangebrachte verbeteringen aan hun producten. Waar ideeën va...

wouter jansen
Als je ervan uitgaat, dat innovaties markt- en klantgericht zouden moeten zijn, dan ligt het voor de hand om de markt op te gaan.
Een veelgeroemde eigenschap van ondernemers is, dat zij oog hebben voor de behoefte van klanten en gebruikers en zo het gat in de markt ontdekken.
Zij ontdekken dit door dus door `koffie te drinken` met prospects. Als je echt luistert hoor je nog eens wat!
Het gekke is dat we dat we wel de straat opgaan om ons te verplaatsen naar allerlei opverbodige meetings en vergaderingen. We zijn zelfs bereid om ervoor in een file te gaan staan.
Waarom zijn wij als leiding niet in staat onze focus te verleggen. Lekker samen bewust kijken en voelen wat er gebeurt in de markt. Zie ook op www.samenondernemen.nl
Max Herold
Lid sinds 2019
In haar boek ‘Outside Innovation: How Your Customers Will Co-design Your Company's Future' zegt auteur Patricia Seybold hierover:"Om de beste te zijn moet je niet meer alleen de slimste technici en wetenschappers hebben, maar ook de slimste klanten."
Ze geeft daarbij enkele tips:
1. Herken en bestudeer klanten die voorop lopen.
2. Geef klanten de hulpmiddelen om samen de door hun gewenste outcomes te creëren.
3. Koester klantgroepen!
4. Geef klanten de gelegenheid om hun ideeën te laten zien.
5. Stel je producten open en betrek klanten bij de gezamenlijke productie.
Zie ook: http://www.managementissues.com/marketing_%26_verkoop/e-commerce/innovatie_%91van_buiten_naar_binnen%92._20070505438.html