We zitten weer volop in de afronding van onze jaarplannen, budgetten voor het komende jaar worden verdeeld en projecten worden ingepland.
Het valt me op dat bij vrijwel iedere organisatie waar ik rondloop informatieplannen, afdelingsplannen en ‘doel architecturen’ worden gekoppeld aan de strategie van de organisatie. Keurig zoals we het geleerd hebben, gaat de redenering als volgt. De strategie van de organisatie is vertaald in meerjarige doelen en doelen voor het komende jaar. Vervolgens worden daar informatieplannen en ‘doel architecturen’ uit afgeleid.
Zeker in de ICT en informatievoorziening zie je deze ‘reflex’ sterk terug. Logisch, we zijn gewend ontwerpen te maken en grondig te analyseren voordat we beginnen met bouwen. Afgelopen week was ik bij een CIO die zich vertwijfeld afvroeg ...
Het lijkt me dat ICT'ers, en zeker zij die het agile tijdperk al binnengegaan zijn al lang weten dat de waarde van ver vooraf gemaakte plannen zeer beperkt is. Helaas zie ik vaak wel dat de werkvloer dit heel goed inziet, maar dat het management nog een paar decennia achterloopt.
Ik zou er dan eerder voor pleiten een lange termijnplan te maken, wat elk jaar (of vaker) gereviewed wordt op actualiteit. Neem dan inderdaad de nieuwe technische ontwikkelingen mee, de 50% onvoorziene zaken, de mogelijheden die nieuwe releases met zich meebrengen, etc.