Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ter illustratie volgt hieronder een voorbeeld van een bingo-kaart.
<TABLE cellSpacing=1 cellPadding=1 width=50 border=1>
<TBODY>
<TR>
<TD width=5><FONT size=1></FONT></TD>
<TD width=8><FONT size=1>concurrentie</FONT></TD>
<TD width=5><FONT size=1>hoger management</FONT></TD>
<TD width=5><FONT size=1>leveranciers</FONT></TD>
<TD width=5>
<P><FONT size=1>consultancy </FONT><FONT size=1>bureau</FONT></P></TD></TR>
<TR>
<TD><FONT size=1>performance-verhoging van 10%</FONT></TD>
<TD><FONT size=1>5</FONT></TD>
<TD><FONT size=1>3</FONT></TD>
<TD bgColor=black><FONT size=1></FONT></TD>
<TD><FONT size=1>8</FONT></TD></TR>
<TR>
<TD><FONT size=1>effectiviteitsverdubbeling-project</FONT></TD>
<TD><FONT size=1>7</FONT></TD>
<TD><FONT size=1>5</FONT></TD>
<TD><FONT size=1>1</FONT></TD>
<TD bgColor=black><FONT size=1></FONT></TD></TR>
<TR>
<TD><FONT size=1>BSC-implementatie-traject opstarten</FONT></TD>
<TD bgColor=black><FONT size=1></FONT></TD>
<TD><FONT size=1>1</FONT></TD>
<TD bgColor=black><FONT size=1></FONT></TD>
<TD><FONT size=1>9</FONT></TD></TR>
<TR>
<TD><FONT size=1>10 extra competenties aanboren</FONT></TD>
<TD bgColor=black><FONT size=1></FONT></TD>
<TD bgColor=black><FONT size=1></FONT></TD>
<TD><FONT size=1>5</FONT></TD>
<TD><FONT size=1>3</FONT></TD></TR></TBODY></TABLE>
Hopelijk geeft dit wat meer duidelijkheid. Voor meer informatie kunt u mij prive mailen. Ik kan dan een offerte opsturen voor de implementatie van een implementatie-bingo-implementatie-traject. De implementatie van implementatie-bingo zelf kan ook weer opgenomen worden in het spel. Deze techniek heet meta-implementatie-bingo en wordt gespeeld in een drie-dimensionaal speelveld. Dit maakt de uitdaging een stuk groter en draagt ook bij tot nieuwe strategieen voor het snel behalen van resultaat. En dat is waar het uiteindelijk om gaat bij strategie.
Momenteel zijn wij ook bezig met de ontwikkeling van representatietechnieken voor 4e en 5e graads-implementatie-bingo varianten en de koppeling van verschillende bingo-spellen tussen verschillende afdelingen en zelfs <i>cross-business</i>. Met name van dit laatste hebben wij hoge verwachtingen.
Wat moedig om nu zelf eens met een artikel te komen, ik keek er al langer naar uit.
Maar helaas (voor mij?) snap ik er geen bingobal van en vraag ik me af of dit serieus bedoeld is.
Als het echt hogere wiskunde is, haak ik af.
Vriendelijke groeten van Joke van Galen
etc...
Implementatie-bingo is opgezet volgens dezelfde methode als bijvoorbeeld 'competentiemanagement', 'de implementatie-scorecard', 'balanced scorecard' en vele andere hypes. Deze methode gaat uit van het uitdrukken van zaken als menselijk gedrag en organisatie in getallen, klassen of andere indelingen. Hierna wordt een techniek gelanceert om door met behulp van deze digitalisering beleid te bepalen.
Aangezien een gefundeerde en logische manier van digitalisering van die abstracte en onmeetbare eigenschappen naar cijfers niet noodzakelijk blijkt te zijn voor de acceptatie van een 'managementmodel', dacht ik dat het misschien tijd was om ook in de laatste stap ook het gezond verstand te laten varen en de cijfers in een bingo-spel te schuiven. Wat maakt het uit?
Ik werd op het idee gebracht door de 'implementatie-scorecard' waarin 'strategie' omgevormd wordt tot een lijstje met getalletjes en pijltjes. Vervolgens gaat het niet meer over de manier waarop die
tabelletjes tot stand komen maar wordt men blind gemaakt voor dit gemis door de nadruk te leggen op de manier waarop het tabelletje moet worden ingevuld. Hierbij wordt dus aangenomen dat dit tabelletjes tezamen, ingevuld en wel, 'strategie-implementatie' impliceren.
Als dat doort dingen geaccepteerd worden in managementkringen, dan kan een bingo-spel misschien ook wel, dacht ik zo....
Uw artikel moet ik dus zien als iets tussen grap en ernst. U bent kennelijk niet zo gecharmeerd van modellen, die een leven gaan leiden als doel en niet als middel. Kan dat model daar iets aan doen? Of is het de gebruiker die zijn verstand laat varen?
Ik ben erg benieuwd of deze manier van benaderen van de materie iets tweeg brengt (een verandering in de goede richting/mensen die hun verstand weer gaan gebruiken, zoals u hoopt). Maar aangezien u daar niet zo van houdt, is meten in dit geval ook niet weten. Of is dat gewoon geen probleem?
Vriendelijke groeten van Joke van Galen
Op een stukje van mij op deze site reageerde jij destijds als volgt:
"Zo ken ik er nog wel een paar! Men neme een begrip en bedenkt een aantal eigenschappen die tezamen een acroniem vormen dat toevalligerwijs ook als
geheel woord een betekenis heeft."
Zie: http://www.managementsite.net/content/html/276.asp?cid=365.
Ik reageerde met de verzuchting dat het jammer was dat er geen ironie-teken bestond.
Intussen blijkt dat je gebruik maakt van een acroniem (!) en over ironie beschikt. Zeldzaam als je de andere reacties bekijkt.
En, hoe zou je jouw IDIOTERIE-methodologie weer implementeren????
Dag,
Peter