Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Helaas is de realiteit dat deze clubs vaak ook macht hebben. Het resultaat is een enorme hoeveelheden ondoorzichtige regeltjes (zelf noemen zij ze procedures) en bureaucratie.
-faciliteren,
-stimuleren,
-assisteren,
-coachen etc.
Zo creeer je een 'partnership' waarbij staf en lijn elkaars eigenheid respecteren en waarderen. De staf is verantwoordelijk voor de juiste randvoorwaarden waardoor de lijn verantwoordelijkheid neemt voor de business outputs.
Wat mij betreft is alles heel simpel: een bedrijf houdt zich bezig met het verdienen van geld op welke manier dan ook. Daarvoor heeft het bedrijf ondersteuning nodig op verschillende vlakken. Deze ondersteuning noemen we zo veel mogelijk bij hun naam, net als de primaire en secundaire processen in een bedrijf. Daarnaast vind ik dat ondersteunende afdelingen zich JUIST moeten bemoeien met het primaire proces omdat zij vaak een frisse kijk op de zaak hebben. Primair blijft ondersteuning hun taak, dus moeten ze -net als de 'buitendienst' voor de klant, klaar staan voor hun eigen interne klant en processen zo snel en effectief mogelijk laten verlopen.
Kort gezegd: houdt elkaar scherp, formuleer verwachtingspaden en houdt evaluatiegesprekken. Een naam veranderen kan ook maar dat lijkt me meer symboolbeleid.