De huidige bedrijfsvoeringstrends brengen ons niet veel verder. Ze voeren ons eerder terug naar het tijdperk van de industriële revolutie. Vaak zit er de wens achter om de organisatie efficiënter en effectiever te maken. Maar dit wordt meestal zwak onderbouwd en al helemaal niet geëvalueerd. De miljoenen worden meteen ingeboekt. Je moet wel gek zijn om ze te laten liggen. Maar worden ze ooit echt gerealiseerd? Bestuurders rennen nerveus twitterend achter elkaar aan, van de ene trend naar de andere. Het lijkt wel of men de tijd niet meer neemt om rustig na te denken.
In dit artikel gaan wij in op de gebrekkige onderbouwing van de belangrijke trends van dit moment en op de schade die ze veroorzaken. Wij betogen dat net als na de industriële revolutie een tegenkracht nodig is, met hernieuwde ...
Doen wij wel aan alle hypes mee?

Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.

Kan iemand anders ook een vergelijkbaar onderzoek gaan doen naar de nachtmerrieachtige hype (die maar niet wil ophouden) en de navenante ideologische rimram volgens welke privatisering en marktwerking uiteindelijk gaan resulteren in veel betere services en producten tegen een lagere prijs en betere klantcondities.
In het kielzog daarvan mag dan, in 's hemelsnaam, ook de hype onderzocht worden waarin wordt gepropageerd dat de enige helden die er in de samenleving nog echt toe doen om aan een zinvolle toekomst te werken en uit de huidige crisis te raken, verenigd zijn in een kaste van "entrepreneurs" .....? Naast de BN-ers, niet te vergeten.
Doet me denken aan het boek 'Hard Facts, Dangerous Half-Truths And Total Nonsense: Profiting From Evidence-Based Management' waarin de vloer wordt aangeveegd met vele van zulke aannames, die niet door enig onderzoek onderbouwd zijn.
Overigens is die tegenbeweging die jullie nodig achten, in volle gang. Kijk eens naar de blogs op mijn site: www.hetnieuweorganiseren.org. Of zoals hierboven werd gesuggereerd: publicaties over Rijnlands organiseren, de Stichting Zelforganisatie, nieuworganiseren.nu, www.menscentraal.nl Om er mar een paar te noemen.
- "benchmarkonderzoek onder meer dan 1000 organisaties", zijn dat profit/nonprofit organisaties door elkaar, waar is dat onderzoek gepubliceerd? Want wat we vaak zien: veel trends uit het bedrijfsleven, waar ze in een aantal gevallen best redelijk werken, worden klakkeloos overgenomen door de non profit sector, waar die trends niet voor ontworpen zijn en meestal ook slecht gemanaged worden.
- "In theorie (blauwe lijn)", welke theorie doelen jullie op?
- "Er is een tegenbeweging nodig…", om dan aan te komen met theorie Y vind ik wel erg oude koek. Die tegenbeweging vind je in ongeveer alle recente managementliteratuur en wordt met verve uitgedragen door managementopleidingsinstituten als veel universitaire MBA scholen en trainingsorganisaties als de Baak, Schouten Nelissen etc. Kritiek op deze benadering is juist dat het te idealistisch is en in de praktijk niet werkt, zie de dissertatie van Vincent Pieterse, From artist-as-leader to leader-as-artist, a critical examination of the image of contemporary leadership and its roots, Utrecht 2011.
- de genoemde trends brengen ons niet veel verder maar deze suggestie ook niet. Mag ik de auteurs vragen om hier een genuanceerder invulling te geven, als het even kan gevoed door hun onderzoek, om uit de valkuil van de door hen benoemde trends te komen.
Wat we nu echter zien is dat er shared service centra worden georganiseerd die werken voor alle ministeries (of voor meerdere gemeenten). Dat leidt tot complexiteit in de aansturing, omdat nu meerdere organisaties gaan aangeven wat ze precies willen hebben van de SSC. Dat levert complexiteit op, omdat die wensen vaak per organisatie verschillen.
Daar staat geen schaalvoordeel tegenover, omdat elk van de ministeries al voldoende groot zijn om een geheel eigen staf te organiseren. Wanneer een organisatie kleiner is dan 200 a 300 fte kunnen er nog beperkte schaalvoordelen optreden. Ministeries hebben echter een omvang van circa 2000 fte, dus dat punt is men al lang voorbij. Een soortgelijk verhaal geldt ook voor rechtbanken (hoewel de huidige rechtbanken gemiddeld een omvang van circa 300 fte hebben) en voor gemeenten (een gemeente van 30.000 inwoners telt ruim 200 fte). Belangrijk is om steeds de afweging te maken: in hoeverre is sprake van schaalvoordelen? En: in hoeverre neemt de complexiteit toe wanneer we er een SSC van maken? Vaak kunnen binnen de bestaande organisatie efficiencyvoordelen worden gerealiseerd, zonder voor schaalvergroting te kiezen. Dat vereist wel dat we die overhead heel scherp in kaart brengen en vergelijken met andere organisaties.
Binnen de overheid zijn er inderdaad veel voorbeelden van ‘het halve werk’, maar dat geldt evenzeer voor het bedrijfsleven. Te eenzijdige focus op groei, op winst/aandeelhouderswaarde of op individuele prestaties kan, ook bij Nederlandse ondernemingen (bv. Ahold, ABN AMRO), leiden tot een vorm van prestatiesturing met vergaande negatieve gevolgen voor de continuïteit.
Zowel in de publiek als private sector kunnen dus nog de nodige stappen worden gezet bij het managen van prestaties. Het combineren van commitment en control (vrij vertaald een mix van theorie Y en X) is hiervoor een interessante oplossingsrichting. Wat wij betogen (de tegenbeweging) is om bij het opzetten van ‘prestatiemanagement 2.0’ juist ook gebruik te maken van de inzichten van theorie Y: ambitie, motivatie en vertrouwen.
De hamvraag is: hoe worden we slimmer en effectiever in het bepalen van de geldigheid van de voorgestelde oplossingen en modellen (lees hypes)? Een simpel antwoord hierop is er niet. Scepsis is slechts deel van het antwoord. Een ander deel betreft de samenwerking tussen wetenschap en bedrijven. Ik sprak laatst een hoogleraar Psychologie op aan, die stelde dat we meer samenwerking moeten hebben tussen praktijk en wetenschap. Ik gaf als suggestie: kunnen er geen loketten bij universiteiten komen waar het bedrijfsleven vragen kan voorleggen waar - na een systematische selectie - een meer wetenschappelijke, evidence based benadering op losgelaten kan worden. Haar reactie: mee eens, maar door bezuinigingen is hier weinig ruimte voor bij wetenschappelijk personeel. Misschien zou samenwerking (virtuele schaalvergroting?) tussen universiteiten hier een oplossing voor kunnen bieden?
We zullen daarbij moeten accepteren - met bij voorbaat excuus voor het intrappen van een open deur - dat dynamiek inhoudt dat veel oplossingen slechts tijdelijk valide zijn.
Er zijn alternatieven voor of varianten op schaalvergroting waarmee kwaliteitssprongen gemaakt kunnen worden. Bijv. concentratie van werkprocessen, bijv. specialistische chirurgische ingrepen, samenwerken op bepaalde terreinen (denk aan intergemeentelijke samenwerking op vlak van vuilverwerking, arbeidsbemiddeling, sociale diensten etc.), outsourcing van kleine non- core-business werkprocessen.
Reactie op Yvonne Pulles: echte betrokkenheid van managers bij medewerkers en de organisatiedoelstellingen zijn inderdaad van groot belang in dit verhaal.
Reactie op Lenette Schuijt: het is inderdaad zo dat er ook goede voorbeelden zijn. Het is goed om die ook te laten zien. Toch is de trend in veel sectoren nog niet positief, getuige de verdergaande schaalvergroting en doorgeslagen prestatiesturing.
Reactie op G. Westen: de eeuwige zoektocht naar het land beter is een mooie omschrijving. Wij zullen Descartes en Spinoza erop nalezen. Jammer dat velen bij die zoektocht tot dusver achter elkaar aan lopen.
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is deze ontwikkeling al lang ingezet en om ons heen duidelijk waarneembaar bv. in allerlei succesvolle en mindersuccesvolle ontwikkelingen, hypes en trends. Duurzaamheidsdenken, HNW, HNP, co-creeeren, terug naar het ambacht. Effiency is niet een doel op zich, maar een randvoorwaarde die enige aandacht vergt tbv bijvoorbeeld vaststellen van de duurzaamheid. Veelal staat de professional al meer en meer centraal en gaat daar zijn kwaliteiten inzetten waar hij zich betrokken bij voelt. Het succes van management gaat veel meer over het definieren van de juiste kaders. Het creeeren van een omgeving waarin innovatie voortdurend kan voortgaan.
Kortom een gezonde balans vs het maar blijven uitknijpen van de citroen.