HRM-professionals gebruikt liever een coach op de werkvloer dan dat ze werknemers op cursus sturen. Coaching heeft een groter effect dan cursussen, aangezien er in korte tijd een beter resultaat behaald wordt op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Dit blijkt uit een landelijk onderzoek, gehouden door GITP International naar coaching.
Anderhalf uur
Ttainingen worden nog altijd meer ingezet dan coaches, hoewel een training vaak enkele dagen duurt terwijl een coach-sessie van anderhalf uur al zichtbaar resultaat oplevert. Coaches worden tot nog toe vooral ingezet voor het hoger en midden management. De HRM-afdelingen spelen daarin nauwelijks een rol. De meeste managers benaderen een coach zelf en beschouwen het als secundaire arbeidsvoorwaarde.
(bron: Managersonline.nl)
'Veranderingsprojecten Nederlandse bedrijven falen' en dit artikel.
Mijn vraag hierbij is een issue bij mijn studie-project;
Ik ben in een bedrijf de taken van de communicatieafdelingen aan her herstructureren. Er bestaat veel tegenstand onder de werknemers en het management stelt 4 maand voor de verandering.
Is coaching in dit geval beter dan omscholing/training?
Is het een mogelijke optie dat stafleden onderin de organisatie tijdelijk de rol van 'coach' inneemt?
Alvast bedankt voor uw reactie!
Bij veranderingsprocessen is het HIER en NU als uitgangspunt voor communicatie nemen zeer effectief. Niet toen of ooit maar nu gebeurt het.
Coaching heeft voor mij te maken met persoonlijke ontwikkeling en groei. Als het daar over gaat zijn cursussen en zeker seminars veel minder effectief. Cursussen zijn geschikt voor kennisoverdracht en het 'leren van kunstjes'. Het is geen middel voor persoonlijke ontwikkeling op gedragsniveau. In die context begrijp ik de conclusies van het Gitp dan ook.