Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Mijns inziens is de manager "eigenaar" van het personeel en derhalve ook verantwoordelijk daarvoor. P&O heeft eigenlijk niks van doen met dat personeel. Zij dienen de manager met raad en daad bij te staan en zich inderdaad af te vragen waarvoor ze dienen in een organisatie.
Als hun bijdrage niet aantoonbaar is dan zullen ze zich moeten afvragen met welk bestaansrecht ze in de organisatie worden gehouden.
Mijn ervaring is dat managers graag een beroep doen op de deskundigheid en hulp van P&O als ze 'eigenaar' blijven van hun eigen personeel. Het lijkt me goed dat de P&O-er en de manager samen afspraken maken over de wederzijdse samenwerking en (organisatie)doelen die ze willen bereiken.
Het gaat uiteindelijk om gezamenlijk resultaat!
Leiderschap is inderdaad nodig! En dat gaat niet van de p&o-er, niet van de manager komen. Maar van de mensen die de feitelijke organisatie vormen: de medewerk(st)ers. Zodra die zich van 'subject' naar Bewuste Klant ontwikkelen onstaat de echte noodzaak van competente klantgerichtheid in HRM. Dat zie je hier en daar gebeuren en dan gebeurt er ook echt wat! Dan wordt de door jou beschreven cyclische dans-van-de-incompetentie pas echt doorbroken: "Wij zijn loyaal aan de passie en bezieling waarmee alles ooit begon. Niet aan de regeltjes die er onderweg ‘ingeslopen’ zijn." (stelling #11 van Het EQnomie Manifest).