- Servicegraad of kosten?
- Logistieke visie als voorwaarde
- 'From right to left' thinking
- Ontkoppelen van vraag en aanbod
- Reductie van levertijden
- Hogere service en lagere kosten - haalbare kaart
servicegraad of kosten?
Hoe realiseer ik in een omgeving waarin de marktvraag onvoorspelbaar is een hoog serviceniveau tegen geringe kosten? Voor veel managers een lastige vraag.
Praktijkervaringen laten zien dat het toch mogelijk is om de ogenschijnlijk tegenstrijdige doelstellingen te realiseren. Een uitgekiende supply chain management strategie kan een belangrijk concurrentievoordeel geven.
Service versus kosten bij CopyCoKlanten van CopyCo, fabrikant van kopieermachines, vragen steeds meer flexibiliteit. De marktvraag naar verschillende typen producten werd steeds grilliger en minder voorspe... |
De afstemming van vraag en aanbod geldt immers voor elke markt, ook voor de dienstverlening in zijn algemeenheid. Denk daarbij aan het boek "Het doel" van Eliyahu Goldratt, wat inmiddels niet alleen voor productie omgevingen als invloedrijk geldt maar ook op andere vlakken waar spanningen optreden tussen de snelheid en de kwaliteit van leveranties.
Enige voorwaarde daarbij is dat de lezer of gebruiker in staat is om het geheel procesmatig te benaderen, waarbij het fysieke van de beschrijving losgelaten wordt.
Het o zo platgetreden pad van 'Think outside the box'
Goed stuk maar zo het op prijs stellen indien het ook voor andere vakgebieden beschikbaar wordt. Immers, is time-management niet gewoon een andere benaming voor het logistiek benaderen van het begrip tijd ?
Met vriendelijke groeten