Hoe vaak is onwil onzin?

Columns

Managers willen en medewerkers willen niet. Een veronderstelling die doorklinkt in hoe krijgen we ze zover. Vandaar de voorliefde van clichés als wrijving geeft glans en onder druk wordt alles vloeibaar. Maar klopt de gepercipieerde onwil wel of is er heel iets anders aan de hand? Het laatste, zo blijkt als je luistert en ernaar vraagt. Geregeld zijn er hele andere gedachten die door het hoofd flitsen. De volgende citaten zijn dan letterlijk te horen:

- Dubbelzinnigheid: ‘Moet ik nu iets doen, terwijl het management er voor hoort te zorgen?’
Hoe vaak komt het voor dat boodschappen voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn? Dan weet niemand precies wat de verwachting is. Neem het paradoxaal communiceren. Dat is roepen doe eens spontaan, neem initiatief en wees hier verantwoordelijk voor. Wie hier ...

Wim Aalbers
Pro-lid
Goede column en mooie opsomming. Al zit er wel licht tussen onwil en weerstand. Echter in alle gevallen lijkt me (h)erkennen accepteren doorvragen enzovoort de juiste aanpak. Wél gehoord worden haalt vaak de angel er al uit...

Meer over Weerstand tegen verandering