Hoe zorg je ervoor dat feedback geven en ontvangen wél werkt

Columns

Er zijn veel boeken over hoe je ervoor kunt zorgen dat professionals elkaar feedback geven. Ondanks al die managementliteratuur lukt het organisaties toch niet om het goed van de grond te krijgen. Dat komt niet door de professionals, maar door wat die boeken verkondigen. Vreemd genoeg toetst men de aannames bij de verhalen in die boeken niet.

Persoonlijk feedback geven staat op gespannen voet met het feit dat we elkaar niet graag de waarheid zeggen.

Feedback wordt meestal gebracht als een waardevolle tool voor professionals om elkaar scherp te houden en om effectiever te worden. De impliciete aannames daarbij zijn dat professionals feedback willen geven en dat ontvangers ervan willen leren.

Hiermee slaan boeken over feedback de plank enorm mis en daarom stranden feedback initiatieven. Uit ...

Jaap van der Mei
Zou het ook kunnen zijn dat feedback te allen tijde een 'Fremdkörper' blijft als de bedrijfscultuur vol zit met hiërarchie, ongelijkwaardigheid en afrekenen. Anders gezegd: 'feedback geven is een horizontale activiteit. In een verticale omgeving past die gewoon niet'. En dat de werkelijke oplossing gelegen is in het creëren van een meer horizontale cultuur waar gelijkwaardigheid de norm is en waar de intrinsieke drive om steeds beter te worden volop aangewakkerd wordt? Waarbij 'feed back' een duo vormt met 'eat forward'.
Paul van Scherpenseel
@Jaap: als professional kun je vinden dat feedback een horizontale activiteit zou moeten zijn, maar waar baseer je dat op? Is dit een voorbeeld van - onbewuste - projectie (eigen gedrag projecteren op anderen)? De wetenschappelijke onderzoeken genoemd in mijn column laten stuk voor stuk zien dat feedback als 'horizontale activiteit' niet werkt. Het onderzoek van Francesca Gino gaat over een organisatie waar geen managers zijn (bedrijf van 400 medewerkers), dus 't zit 'm niet in hiërarchie/ongelijkwaardigheid zoals je je afvraagt.

In mijn eigen onderzoek heb ik tot nu toe ook moeten constateren dat feedback niet door hiërarchie in de weg wordt gezeten. Meest sprekende voorbeeld is een onderzoek dat ik heb gedaan bij het OM (nauwelijks hiërarchie, officieren werken autonoom ). Ook daar vonden officieren onderling veel van elkaar, maar ze spraken zich er niet over uit, vonden dat een taak van hun teamleider)
Annemiek Nieuwstraten
Lid sinds 2019
Interessant! Ik werk vaak met de methode spiegelbijeenkomst. Daarbij delen acht a tien cliënten hun ervaringen met bijvoorbeeld een bepaalde vorm van zorg met de zorgprofessionals. Deze zorgprofessionals zijn als toehoorder aanwezig op de bijeenkomst. Voordeel daarvan is dat ze niet hoeven te reageren op de feedback en dus al hun aandacht kunnen richten op het luisteren. Ander voordeel vind ik dat de feedback niet gericht is op een persoon, maar op de organisatie. Met name in situaties waarin sprake is van een zekere afhankelijkheid is deze methode voor zowel de deelnemers als de toehoorders een prettige en effectieve manier om feedback te geven respectievelijk te ontvangen. Annemiek Nieuwstraten, www.deXpeditie.nl

Meer over Feedback