Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Er is ook een andere mogelijkheid voor een manager om anderen te laten doen wat jij wilt. Door je te beperken in je wensen tot de te behalen eindresultaten, deze af te stemmen met de medewerkers om een gezamenlijk gevoel over de haalbaarheid te creeren en de invulling van de uitwerking over te laten aan medewerkers. Ervan uitgaande, dat een medewerker uit is op waardering, voor zowel zijn/haar persoon als zijn/haar toegevoegde waarde, is het aanboren en serieus nemen van de persoon en zijn/haar professionaliteit ook een manier om de medewerker te laten doen wat jij wilt. Niet als lipservice even naar een mening vragen, maar de expertise van de medewerker de input te laten zijn voor jouw beslissingen als manager. Jij bepaalt het doel, de medewerker vult in hoe dit het beste te bereiken en zo kom je samen tot een aanpak.
Misschien en hopelijk zijn er voldoende managers met oprechte liefde voor het vak van 'managen'. In de zin van het voor medewerkers helder en zinvol maken van de strategie van de organisatie in realiseerbare doelen, en het managen van de benodigde middelen en de kennis van medewerkers op een wijze dat deze in staat zijn de activiteiten die voor het behalen van die doelen nodig zijn te bepalen en uit te voeren. Die gewoon graag de tolk zijn tussen leiding en medewerkers, om de eerste hun visie bewaarheid te zien worden, en de laatste zingeving in hun werkbestaan te geven. En beide partijen zo met elkaar te verbinden.
Helaas zie je te vaak dat niet de liefde voor het vak, maar een louter bereiken van status het doel is, en de managementpositie slechts de eerste stap op weg naar boven is. Het leidt tot een kritiekloos doortoeteren van de doelstellingen van hoger management om zo de positie niet te beschadigen. Dit leidt tot weinig bezieling, en tot een ja-knikken zonder commitment bij medewerkers. En daarmee uiteindelijk in niet-optimale resultaten en een manager die zich steeds meer moet beroepen op zijn positiemacht, wat (gelukkig) in onze cultuur meestal geen erg lang leven is gegund.