Hoe krijg je de jonge professional aan boord?

Columns

BAM! Daar ging de arbeidsmarkt in 2022. In één klap van de werkgevers naar de werknemers. Voor organisaties die in beweging willen blijven, zijn jongeren op de werkvloer veel waard. Dat brengt ze dus in een interessante positie. Hoe gaan jongeren zelf om met de nieuwe verhoudingen? En hoe overtuig je ze om voor jouw bedrijf te kiezen?

Ervaringsdeskundigen delen hun kijk en tips.

De tijd dat potentiële collega’s naar de pijpen van werkgevers dansten, is voorbij. En die komt voorlopig niet terug. Zeker om jongeren aan boord te krijgen, moet je extra je best doen.

Weet ook Rob Groot, commercieel directeur bij YoungCapital: “Jongeren hebben de banen voor het uitkiezen. Terecht. Met hun mindset staan ze open voor verandering en drijven ze vernieuwing en digitale innovatie aan. Vooral binnen vergrijzende organisaties. Dat maakt ze gewild in elke sector. En ze beseffen steeds beter wat dat betekent.”

Het werkloosheidspercentage onder jongeren lag in 2022 lager dan ooit. Ook opvallend: de afgelopen 10 jaar waren er nog nooit zoveel voortijdige schoolverlaters. In het studiejaar 2021-2022 stopten ruim 30.000 jongeren zonder hun diploma te halen. Bijna allemaal mbo’ers. Een van de belangrijkste redenen? Ze zien kansen op de krappe arbeidsmarkt, die ze niet willen laten lopen.

Of het een verstandige keuze is om zonder diploma het bedrijfsleven in te duiken? Rob vindt van niet. Maar, hij begrijpt de verleiding. “Je merkt dat geld een belangrijke trigger is voor jongeren. Het betekent vrijheid. Om te doen en laten wat ze willen. Daarnaast zijn ze kritischer op de inhoud van het werk en de manier waarop werkgevers met ze omgaan. Bevalt het ze ergens niet, dan kiezen ze voor een functie elders.”

Oog voor mens en milieu

Geld is zeker niet altijd de reden om voor een bedrijf te kiezen maar het belangrijk te vinden dat hun (toekomstige) werkgever een ESG-beleid heeft. Dit is een beleid rondom milieu, bestuur en diversiteit en inclusiviteit.

Ook Rob merkt dat het thema groeit onder jongeren, maar volgens hem moet je ze niet allemaal op één hoop gooien: “Luchtvaartmaatschappijen hebben nog geen problemen om cabin-attendants te vinden. Al hebben diezelfde maatschappijen bijvoorbeeld wel last van hun vervuilende imago bij het aantrekken van IT’ers.” Negeer de ontwikkeling dus niet. “Ondernemen staat tegenwoordig gelijk aan iets teruggeven aan de maatschappij. Tenminste, als je straks nog wilt meetellen. Elk bedrijf kan wel iets doen. Van een percentage van je winst schenken aan goede doelen tot kiezen voor een elektrisch wagenpark of zonnepanelen.” Op je duurzaamst of niet, volgens de commercieel directeur is het nu een kwestie van verleiden. Bijna iedereen in Nederland is ‘bezet’. Maar heb je meer pijlen op je boog en toon je dat, dan vergroot je je aantrekkingskracht.

Die pijlen zijn volgens Rob:

  • Leg focus op wat je te bieden hebt
    "Niet alleen door te roepen maar door het hard te maken met concerten voorbeelden. zo bouw je geloofwaardigheid op."
  • Zorg voor vrijheid en flexibiliteit
    "Niet elke baan leent zich hiervoor maatzorg dat er maximaal ruimte voor is."
  • Houd jezelf regelmatig een spiegel voor
    "Door te vragen wat je als werknemer beter kunt doen. Ze creëren je meer gelijkwaardigheid en stel je je kwetsbaar op. Een grote plus voor jongeren. Niet gewaardeerd worden is nummer 1 om ontslag te nemen"
  • Wees je bewust van je rol naar de jonge generaties
    "Je opstellen als de grote baas werkt niet bij jongeren. Ze leren het liefst van een leader by example. Praat je op gelijkwaardig niveau en enthousiasme over jouw ervaringen en leermomenten? Dan hangen ze aan je lippen."

Zelf heeft Rob de afgelopen 25 jaar heel wat werkvloeren bezocht. Opgelucht ziet hij een verandering. Beetje bij beetje, maar er is vooruitgang. Bedrijven zijn zich er steeds vaker van bewust dat niet de jongeren geflipt zijn, maar dat de markt nu eenmaal op z’n kop staat. En dat je je eigen perspectieven soms moet veranderen om op te vallen en aan te trekken.

VOORBEELD

Een organisatie die goed weet in te spelen op de huidige wensen van jonge medewerkers is Achmea. Zo hebben collega’s er een klimaatbudget en onbeperkt opleidingsbudget. In 2021 ging de verzekeraar al een stap verder: de 36-urige fulltime werkweek ging naar een 34-urige. Mét behoud van salaris en vakantiedagen.

Lees verder over de aanpak bij Achmea in de de YOUNG '23 GUIDE >>

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Meer over Het Nieuwe Werken