Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik ben het overigens wel eens met Hugo dat de traditionele top-down benadering niet werkt in de zin dat gedrag niet kan worden voorgeschreven. Gedrag is de resultante van een leerproces in de harde praktijk waarin mensen door schade en schande wijzer worden. Dilemma in ieder organisatie is echter dat datgene dat 'werkt' voor de boekhouder niet noodzakelijkerwijs ook 'werkt' voor de techneut. Het is dus zaak te komen tot een referentiekader dat voor alle medewerkers dezelfde betekenis heeft. Recent onderzoek naar gedragsverandering in het ministerie van Defensie toont overigens aan dat voor de ontwikkeling van een dergelijk referentiekader zowel 'top-down' als 'bottom-up' maatregelen van belang zijn.
Er zijn twee principes cruciaal bij het veranderen van gedrag.
1. Stop met het veranderen van anderen. Het is onzin te denken dat je iemand anders kunt veranderen. Wat je wel kunt doen is je eigen gedrag `veranderen`, waardoor je een andere uitstraling krijgt en daarop zal de ander een andere respons geven naar gelang je eigen gedrag.
2. Wat mensen zelf bedenken zullen ze ook gaan doen. De code is: Zelf bedenken = zelf doen. Dus betrek anderen erbij en stel de juiste vragen waardoor mensen de juiste antwoorden zelf kunnen bedenken.
Het klinkt allemaal heel logisch wat hier staat, iedereen begrijpt het belang van voorbeeldgedrag, emotie etc. De stelling dat gedragsverandering eenvoudig is, wordt echter verre van onderbouwd. Zou een kop als teaser en een beetje logica genoeg zijn om iedere lezer te bewegen tot actie in de richting van The Change Driver? Ik zie het bij mezelf niet gebeuren, daarvoor is meer samenhang nodig tussen de voorbeelden en de LEGO-factoren die aan het begin van de tekst worden aangestipt.
Gerben, je eerste zin leest voor mij als een oordeel van een recensent. Begrijp nu dat dat niet je bedoeling was. Het nodigde mij niet uit om constructief in gesprek te gaan en een dialoog naar anders leren veranderen aan te gaan. Zoals we dat nu doen. En blijf vooral kritisch.
Wat interessant is op welke default automaat we een gedragsverandering aanpakken. Mijn ervaring is dat vrijwel altijd de gereguleerde omgeving wordt veranderd (passen wat aan in de bedachte organisatie) en hopen er het beste van. Pondje sociale druk (onder druk wordt alles vloeibaar) en wachten dat de capitulatie en tijd haar werking hebben. Wat is jullie ervaring? Iemand een mooi voorbeeld van hoe het integraal aangepakt anders gaat?
Het concept waar ik bij uitkom en dat ik al jaren gebruik, verwoordde een van mijn leermeesters als volgt: “Hoe mensen in elkaar zitten is bepaald door hoe ze aan elkaar zitten.”
Mijn inspiratiebron is Nobert Elias, die uitzocht hoe en waarom ons gedrag de afgelopen eeuwen is veranderd.
Telkens is aan de orde hoe mensen met elkaar verbonden zijn. Hoe relaties van macht en afhankelijkheid, verticaal en horizontaal beleefd worden, hoe de afhankelijkheids-ketens veranderen en hoe mensen zich in die relaties gedragen. Leidt het tot binding of tot ontbinding?
Een organisatie als een piramide met een steile hiërarchie en een vergaande uitsplitsing van taken creëert ander gedrag dan een platte organisatie met autonome teams.
Hierover zijn fraaie voorbeelden van een integrale aanpak om het gewenste gedrag meer kansen te geven. Met name door de eigen verantwoordelijkheid van mensen aan te spreken. Zie Sturen op verantwoordelijkheid. http://bit.ly/1GsXlkP