Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik kan het niet nalaten om er toch wat aan toe te voegen, hier en daar te concretiseren.
Toon jezelf.
Niet alleen "beschikbaar zijn" - je open deur en zo. Laat ook echt jeZELF zien. Wat jebelangrijk vindt, wat je raakt, en dergelijke. Het moet meer zijn dan het trucje, dat "de deur altijd open is".
Wees open.
Waarom staat er hier eigenlijk niets?
Uit je belangstelling, laat je ergernis (beheerst) zien, toon je blijdschap of tevredenheid. Hou je mond en gun de ander de tijd van spreken. Wees nieuwsgiering, ontvankelijk en eerlijk.
Wees kalm.
Misschien extra nog: sta sterk, of zit met je beide voeten op de grond en rechtop.
Benoem je emoties als dan nodig of handig is. Ze zijn er niet voor niets, maar laat je er niet door beheersen/sturen.
Geef je fouten en tekortkomingen toe.
Probeer ook de overstap te maken naar "hoe dan wel..." Vraag suggesties aan anderen ter verbetering. Richt je blik met de kennis van toen ;-) op de toekomst.
Geef bedaarde kritiek.
Deze vindt ik minder. Het gaat om kritiek ontvangen en niet om daar andere kritiek tegenover te stellen. Probeer juist te vemijden in de verdediging te gaan en te ping-pongen, zoals onder valkuil nr. 1 gemeld staat.
belangrijker is inderdaad om de humor toe te laten, te relativeren danwel in groter perspectief te plaatsen. Maar niet om de kritiek teniet te doen of weg te poetsen!
Glimlach vaak.
En knik, laat merken dat je "erbij bent" en luister dus m.a.w. actief! Dan is glimlach een van de hulpmiddelen daarbij, net als ja-knikken, oogcontact, hummen, etc.
Stap op wanneer de zaak is afgehandeld.
Of in ieder geval zorg voor een goede afsluiting van het geheel. maak zo enigszins mogelijk een afspraak voor het vervolg en als het even kan wat je met de kritiek gaat doen.
Hartelijke groet,
Ronn van Etten
Van Zelf Advies