Stop HNW, de werkdruk neemt alleen maar toe!

Actueel

Twintig tot dertig jaar geleden zagen de managers en professionals van toen een loopbaan voor zich waarin technologie ze steeds meer routinematige taken uit handen zou nemen. De winst: meer tijd voor het hogere denkwerk en voor het privéleven. De productieve werknemer van het jaar 2000 zou een werkweek van hooguit 31 uur hebben.

De professionals van nu draaien veel meer uren dan toen, de uitdagingen zijn groter en complexer, de communicatie over en weer is van een verlammende omvang en snelheid en de grens tussen werk en privé 'war einmal'. Niets is nog heilig: avonden niet, weekends niet, partner en kinderen niet en vakanties niet. Globalisering (verschillende tijdzones, locaties en culturen, van hot naar her reizen), internet (24/7), toegenomen regulering, supplychain-risico's (overst...

Dirk-Jan de Bruijn
Helemaal eens met deze tips; het heeft ook veel te maken met houding en gedrag. Weg dus met die cc's, spreek elkaar daar op aan, gebruik de mail waarvoor die is bedoeld en stap ook eens op iemand af, voer een gesprek op ruikafstand, met een lekker kopje koffie en stop met dat getwitter. Levert veel winnaars op!
Tony Vanderbruggen
Technologie verlicht volgens mij wel, toch wanneer we ze verstandig gebruiken.
Mijn vader presteerde als arbeider een 45-uren week. Dat is een volle werkdag per week meer dan vandaag courant is. En mijn grootvader deed daar als landbouwer nog eens een dagje bovenop. Dankzij het gebruik van technologie winnen we een weekend per week.
30 jaar geleden was het in grote organisaties normaal dat een directeur een "nota aan alle diensten" dicteerde aan zijn secretaresse, die tikte die uit en stuurde een copie naar een resem afdelingshoofden. Je kan vandaag de betrokken informatie beschikbaar stellen via databases en een intranet zodat de persoon die ze nodig heeft er op het moment dat hij/zij die informatie nodig heeft ter beschikking heeft. Een "nota aan alle diensten" zou de verkeerde technologie zijn (typemachine en fotocopie) of verkeerd gebruikte technologie. Een email is dat ook.
Dus: Technologie verlicht wel, maar verkeerde technologie niet en verkeerd gebruikte technologie ook niet. Er is nog heel veel werk om iedereen op de juiste manier te laten werken met de juiste technologie. Misschien is die 31 uur dan ook haalbaar?
Maarten de Winter
De gepresenteerde causaliteit tussen HNW en werkdruk ljkt me onvoldoende doordacht. Als het nou een iets complexer in elkaar zit? Zijn dan de aanbevelingen nog wel correct? Ik plaats een kritische kanttekening.

Niemand kan er op tegen zijn dat prioriteiten beter worden gesteld. Dat lijkt mij los van de vraag waar de werkdruk precies vandaan komt een open deur. Maar prioriteiten stellen is niet zo makkelijk. Vooral niet als je het daar in een organisatie samen over eens moet worden.

Het lijstje bevat alleen individuele gedragsaanbevelingen. De eerste twee aanbevelingen werpen verdere blokkades voor afstemming op. Dat helpt dus niet. De laatste vier sporen eenieder aan goed voor zichzelf te zorgen. Daar kan niemand op tegen zijn. Het is zelfs noodzakelijk. Maar als het voldoende zou zijn, bestond het probleem niet meer.

Ik denk dat we wat dieper moeten doorspitten. Kiezen is moeilijk. De kwaliteit van de dialoog over prioriteiten zal beter moeten. Daar is nogal wat meer voor nodig dan het gepresenteerde lijstje.

Maarten de Winter
auteur van het Sjoelbaksyndroom
de aanpak van werkdruk voor een betere organisatie
Sibout Nooteboom
Allemaal mooi en waar, maar volgens mij is de belangrijkste sleutel voor effectiviteit en efficiency om een scherp beeld te houden op kansen en bedreigingen in je omgeving en met anderen een strategie te delen. Die strategie moet robuust zijn maar de operationele invulling moet juist flexibel zijn, The art of strategic conversation. Cognitieve, emotionele en sociale intelligentie. Dat kan je deels leren, en je kan het situatiespecifiek overdragen. Daarbij zijn rolmodellen (exemplars) belangrijk.
Jack van Dooren
Bekijk dit eens op een tijdslijn van zeg 100 jaar. Ongeacht specifieke zaken als HNW zie je een stijgende lijn van "druk." Die druk komt uit individuele mensen in het systeem en via het systeem weer bij individuele mensen. Als het niet HNW was geweest dan hadden we wel iets anders ingevoerd waar we dan nu "druk" mee waren. In dit geval is het volgens mij meer hoe we hnw invoeren dan hnw zelf.
Joke Meijer
Helemaal waar en die tips zijn zowel voor de handliggend als fantastisch. Maar wat als je dag niet te plannen valt.. Ik werk de hele dag met en voor mijn klanten. Dan is de keuze om een kop koffie/lunch over te slaan en meteen een klant te woord te staan, snel gemaakt. Aangezien die klant het spreekwoordelijke brood komt brengen.. En wat moet je dan met de mededeling dat je prioriteiten moet stellen? Dat doe je maar daardoor creëer je hogere werklast. Suggesties dit anders aan te pakken? Sta open voor andere inzichten! Ideeën zijn meer dan welkom!

Meer over Work-Life Balance