Herbronning van communicatie en marketing

Columns

Het merk- en reputatiedenken behoren binnenkort tot ‘oud’ denken. De tijd is rijp om niet langer het belang van de organisatie alleen voorop te stellen. We bevinden ons in een tijdsbestek waarin niet zozeer de verschijning en het effect, maar veel meer de binnenkant van mens en organisatie voorop komen te staan. En dat heeft grote gevolgen voor de invulling van de communicatie en marketing.

Wat is er aan de hand? Recent pleitte de merkstrateeg Joost Augusteijn van Rabobank Nederland voor het einde van het merkdenken. Als een merkstrateeg het belang van een merk durft te relativeren, is dat een teken van verandering. Het woord ‘merk' staat voor hem teveel voor de verpakking, de buitenkant. Iets dat erop geplakt is. Het merk zou tot het hart van de organisatie moeiten behoren, maar is eerder...

Sjors van Leeuwen
Merken (netwerken van associaties) en reputaties worden alleen maar belangrijker. Alleen kun je die tegenwoordig (in veel gevallen) niet meer bouwen met alleen hippe massamarketingcampagnes. Daar komen de marketeers van de grote bedrijven en communicatiemensen bij de overheid nu ook achter. De simpelste oplossing is dan blijkbaar om het merkdenken en reputatiedenken maar af te schaffen.....op naar iets nieuws....

Het bouwen van merken en reputaties loopt steeds vaker langs de lijn van 'gedrag'. Gedrag van de organisatie als geheel en van de individuele medewerker, van de top (graaiende bestuurders) tot op de werkvloer (onvriendelijke receptioniste, botte dokter). Niet voor niets staat 'internal branding' al jaren op de marketing- en HRM-agenda bij veel bedrijven. En dat begint bij missie, kernwaarden, etc. Voor marketing/communicatie professionals is dit vaak een nieuwe tak van sport waar men zich niet zo goed raad mee weet.
Conrad Faber
Ik ben het eens met al je constateringen en de vragen die we daar bij moeten stellen maar zegt Simon Sinek (It's all about Why?) niet precies hetzelfde?

Het probleem ligt hem niet bij het woord merk waar juist welke lading je het merk mee geeft; Inderdaad vanuit welk (integraal) handelingsperspectief je het merk uitdraagt richting al je stakeholders.Het gaat volgens mij voornamelijk om een set van gedragingen (zie ook de relatie tot de reactie van Sjors) die passen bij de uitgangspunten van je bedrijf en aangeven hoe je met elkaar om wilt gaan.

Stel deze competenties vast als centraal handelingsperspectief en acteer hier duidelijk, consistent en constant naar, zowel naar buiten als naar binnen je organisatie. Moet je eens opletten hoeveel waarde een merk dan kan opleveren.
Gertjan Broekman
Ik onderschrijf van harte de uitspraak van Huub dat marketing en communicatie toe zijn aan herbronning. De reacties van Sjors en Conrad bieden een relevante toevoeging en laten weer eens zien dat 'gezamenlijke wijsheid' ons verder brengt.
Het woord 'merk' of 'reputatie' hoeft ook wat mij betreft niet van tafel, wel de monomane, simplistische lading die nu vaak gegeven wordt en resulteert in zielloze merkconcepten.
De managementpraktijk (en dus ook marketing- en communicatie) in veel organisaties gaat nog steeds uit van het paradigma van de maakbaarheid en beheersbaarheid. Dat leidt tot simplistisch denken en het idee dat 'de consument' bestaat en dat deze te verleiden is met een mooie buitenkant en flauwe commercial-humor. Voor mij vormt dit een reden om juist niet bij zo'n organisatie te kopen.
Bewustere consumenten meten en voelen (denk ik) of merken en reputaties gekoppeld en verankerd zijn in diepere waarden en betekenissen. Contact met een organisatie maakt snel voelbaar of medewerkers dit soort diepere waarden 'dragen' en ernaar handelen. Daar voel je je als klant dan ook gezien en gehoord en dat voelt fijn.
Allerlei onderzoek laat zien dat de groep bewustere consumenten sterk groeit. En er zijn ook organisaties (bv. Triodos en ASN-bank) die dit zien en kiezen voor een meer integrale benadering die recht doet aan de huidige complexiteit. Opvallend toch dat medewerkers van dit soort organisaties gemiddeld gelukkiger en gemotiveerder is.
In deze 'nieuwe' wereld van marketing en communicatie gaat het m.i. om dieper verbinding maken tussen de intrinsieke waarden van de organisatie en die van medewerkers en afnemers. Ik noem dat ook wel 'Management van Betekenis(geving'.
Het NIMA is met steun van het Center for Human Emergence en Herman Wijffels bezig met een herbronning van de marketingfunctie. In het Tijdschrift voor Marketing van december 2011 (Het Nieuwe realisme van Herman Wijffels) en april 2012 (Marketing in transformatie/ doorbreken met duurzaamheid) wordt hiervan verslag gedaan. Dit project krijgt binnenkort een vervolg.

Meer over Corporate communicatie