Help! Ik werk in een zelfsturende organisatie

Columns

Via een quick-scan 'sturing en ruimte' meten we hoe managers en medewerkers omgaan met sociale innovatie en moderne manieren van organiseren. En de eerste resultaten zijn verbluffend. Velen scoren hoog op vragen over empowerment voor medewerkers, ruimte voor de professional, samenwerken tussen collega’s en servant leadership van de leidinggevende. De twee variabelen die veruit de hoogste score halen zijn dan ook participatie bij managementstijl en saamhorigheid bij personeel.

Desondanks gaat er ook in deze organisaties nog veel mis. Het rare is namelijk dat de managementstijl die ruimte en vertrouwen biedt, niet leidt tot duidelijkheid en vrijheid. Medewerkers hebben nog last van knellende regels, procedures en achtergebleven hiërarchische structuren.

Een voorbeeld uit onze eigen praktijk ...

Pieter Stienstra
Interessant artikel met als belangrijkste kernzin: "onduidelijkheid leidt in organisaties vaak tot stilstand".
Niemand en niets kan gericht zelfsturend zijn als er niet een doel en dus ook een globale koers daar naartoe is. Dat geldt voor organisaties en alle groepen en personen daarbinnen.
Het is noodzakelijk om periodiek gezamenlijk keuzes te maken over waar de organisatie voor staat en naar toe wil. Deze keuzes behoeven een SMART doorvertaling (strategisch, tactisch en operationeel) naar elke groep en medewerker om op de werkvloer richting te kunnen geven.
Pas dan kun je van iedereen verantwoordelijkheid nemen en zelfsturing verwachten. Inclusief verantwoording afleggen voor wat je gaat doen, doet en gedaan hebt. Dat hoort er ook bij.
Peter
Er zijn geen zelfsturende organisaties, hooguit teams binnen zo'n organisatie. Voor de organisatie zelf heb je bestuurders nodig in de vorm van directies en raden van bestuur.

Procesgericht werken en een klassieke lijnorganisatie vraagt vooral iets van het management en het loslaten en anders beschouwen van verantwoordelijkheden. Scheiding van inhoudelijke en hrm-verantwoordelijkheid is niet nieuw meer.


Zelfsturende teams hebben doelen nodig, geen procedures. Als je zelfsturende teams met te veel regels en voorschriften of procedures opzadelt is er helemaal geen sprake meer van zelfsturende teams. Al helemaal niet als je dit zelfs op persoonsniveau doortrekt zoals Pieter S. voorstaat. Hooguit enkele uitgangspunten in belang van de organisatie moeten het team in staat stellen zelf naar die doelen te sturen. De doelen moeten uiteraard wel SMART-zijn. Gebrek aan zelfsturing wordt vaker veroorzaakt door te veel sturing van bovenaf dan te weinig.

Kortom, maak een keuze tussen procesgericht, hierarchisch of zelfsturend. You can't have them all!!

Meer over Innovatief organiseren