Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik ben een groot voorstander om de gehele context meer te betrekken bij (management)vraagstukken. Dat dit leidt tot minder eenduidigheid in plannen en dat hierdoor een (marketing) traject meer diffuus lijkt, sluit beter aan bij de realiteit.
Nog iets om over na te denken:
In dit artikel wordt 'slechts' gesproken over marketing, dus stel je eens voor hoe een traject eruit ziet voor een fusievraagstuk of het invoeren van een Enterprise Resource Planning systeem dat meerdere afdelingen/processen raakt ...
Prima aanvulling die het belang van het betrekken van de context onderstreept.
Met een mooi doorgetrokken gedachtengang 'stel je eens voor hoe ...!'
(Marketing)Trajecten zijn op deze wijze inderdaad niet éénduidig, maar leveren wel meer resultaat. Juist omdat ze a. own made zijn en b. in de opmaat al kader hebben gecreeerd. c. vaak veel creatiever zijn. En wat wil een organisatie meer als het gaat over marketing?
De eerste 2 zinnen zetten me al aan het denken, leuk! Aan het einde van het stuk vraag ik me dan ook af of deze functionarissen daadwerkelijk betrokken zijn bij de bijeenkomst resultaatgerichte samenwerking.
De hei op? Wel doen! heerlijk wandelen over de heide, maar dan op een moment dat je niet hoeft te werken...
Ik heb het gevoel dat ik een rode draad aan het ontdekken ben in je vlugschriften; ik ga dat (met veel leesplezier) toetsen in de andere 6.
Groet Sonja
Marlijn Lenselink, Directeur Thuiszorg en Maatschappelijke Zorg en Dienstverlening, Beweging 3.0
Ik ben beniewd naar de volgende
Nagy – founding father van het contextuele gedachtegoed, was psychiater en psychotherapeut.
Hij was voorstander van het betrekken van de context in de behandeling van psychiatrische patiënten en ontwikkelde de contextuele therapie.
In mijn banen als gezinsbegeleider, manager in zorg en commercie en later adviseur zag ik meer parallellen die ook in bijbehorende studies naar voren kwamen.
Boeken uit de hulpverlening, uit de wereld van het management en het adviesvak hadden overeenkomsten. Gebruikte woorden zijn specifiek vakgericht, maar daaronder zitten parallellen in overtuigingen, visie, denkrichting. Uitmondend in modellen, werkwijzen en methodieken, die eveneens overeenkomsten vertonen.
Het contextuele gedachtegoed van Nagy is prima bruikbaar, zowel voor therapeuten als voor leidinggevenden en adviseurs. Dat dit zo is, is natuurlijk ook wel logisch. Het gaat in ieder van deze vakgebieden om mensen!
Bedankt weer, voor de herkenbare inhoud van je vlugschrift. Managers zijn dagelijks aan het werk met het beïnvloeden van hun teams. Jammer dat we dat vaak zo onbewust doen.
Hup, even een overlegje plannen en een organisatiewijziging over de heg kieperen. En dan vinden we het ook nog raar dat er weerstand ontstaat.
Ik ben blij met de vlugschriften, ze houden me bewust, zetten me op scherp.
Bea mag ik een abonnement op de inhoud van jouw hoofd, elke twee weken een alinea bewustwording in mijn mail ?
Met vriendelijke groet
Marion de Vries
Manager :)
Mooi en inspirerend stuk. Maar ik struikel over deze zin:
Quote
De teamleiders gaan in de weerstand als ze met een standaard-format een marketingplan moeten maken. Zijzelf en hun teams zijn daarvoor te divers
End quote
In de letterlijk honderden plannen die ik onder ogen kreeg was er ALTIJD weerstand tegen het format. De werkelijke reden hiervoor is dat het een stuk moeilijker is om je plannen consistent èn doorgestoken te maken in termen van oorzaak en gevolg. En dat is juist waar een GOED format toe moet dwingen.
Ik constateer een grote achterstand in gestructureerd werken met businessplanningformats en . . . de discipline die daarbij moet worden bewaakt (lees afgedwongen) bij met name overheid en gezondheidszorg. Ik zou zo’n instelling uitnodigen om eens te gaan kijken hoe dat (bijvoorbeeld) bij Siemens gebeurt. Het gaat per slot niet om de invuloefening maar om het proces en de daarbij ontluikende besef in de koppetjes van betrokkenen. Het besef dat je een bedrijf of instelling kan besturen als een zeilboot of vliegtuig. Mits . . . alle kabeltjes en leidingen naar de diverse onderdelen van de machine goed zijn aangesloten. Als je niet structureert, wordt aggregeren en turven moeilijk of onmogelijk en worden (verborgen) synergie effecten niet uitgebuit.
En hutje op de hei? Wèl doen, maar met een vakman / vrouw erbij.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing en Innovatie Consulent
Beste Jos: Bedankt voor je reactie! Je schrijft leuke columns op managementsite, complimenten.
In deze zorgorganisatie waren de meest voor de hand liggende items die voorkomen in marketingplannen ook verwerkt in ieders plan. Anders werden het geen marketingplannen. Ook ben ik het eens met het belang van (management)informatie en de discipline die daarin mag worden verbeterd.
Een mogelijk verschil wat ik lees uit je reactie is de benadering, de weg ernaar toe. Woorden als moeten en afdwingen, iets te werk willen stellen in de ‘koppetjes van betrokken’, passen minder in de manier waarop naar mijn mening mensen worden aangezet tot iets. Bv het maken van een marketingplan. Vlugschrift 7 gaat hier over: Leiden is de kunst van het verleiden.
Wat mij betreft zijn er meer wegen naar Rome. Kan eenzelfde doel van verschillende kanten worden bereikt.
Deze diversiteit in mensen/managers/vakmannen en vakvrouwen maakt het juist zo plezierig. Bij het leren in een hutje op de hei en ook bij het leren binnen de context van een organisatie zoals Siemens.
hartelijke groet