Tevreden medewerkers! Nou en?

Om de medewerkerstevredenheid te bevorderen stimuleert 66 procent van de P&O’ers een open en collegiale sfeer op de werkvloer en onderzoekt een kwart van alle organisaties jaarlijks de tevredenheid onder medewerkers. Andere zaken om medewerkers te stimuleren zijn: leidinggevenden trainen in de begeleiding van medewerkers (53 procent), meer tijd en persoonlijke aandacht voor medewerkers (47 procent), het actief verbeteren van de balans werk-privé, bijvoorbeeld door flexibele werktijden, thuiswerken en kinderopvang  (44 procent). Medewerkerstevredenheid meten heeft alleen zin als je daadwerkelijk acties onderneemt om de oorzaken van ontevredenheid weg te nemen.

Dit alles volgens het HRpraktijk Panel-onderzoek.  Hier volgen nog een paar van de interessantste resultaten.

Constructieve feed...

Tony de Bree
Lid sinds 2019
Tevreden medewerkers zijn misschien belangrijk, maar loyale medewerkers zijn nog veel belangrijker.

Zeker in de dienstensector. Zoals bij banken. Talent management moet daar dan ook gericht zijn op het spotten en koesteren van je belangrijkste "loyale" medewerkers. Oud en jong.

Tevreden medewerkers blijken snel te verkassen als ze een "beter" aanbod krijgen. Loyale medewerkers zijn je ambassadeur en je belangrijkste "human capital". Dus: "spotten en koesteren".

Tony de Bree
www.dagboekvaneenbankier.nl
Bas van Steen
Zelf medewerker tevredenheid meten om de kosten in de hand te houden en toch anonimiteit waarborgen kan met behulp van online tools zoals Jobber.
Jobber biedt tevens overzichtelijke dashboards.

www.malvee.com/jobber

Meer over Werkvloer