Dit artikel over de bureaucratisering van de GGZ past in een reeks over de zorg in Nederland.* Met de artikelen en de reacties van lezers willen we bijdragen aan de oplossing van urgente problemen in de zorg.
Wat zijn de belangrijkste problemen voor de GGZ en wat zijn de gevolgen? In welke richting moeten we de oplossing zoeken?
Marktwerking en schaarste
Al weer enige jaren geleden is de marktwerking geïntroduceerd in de zorg. Het is echter een misvatting dat er zoiets als een markt kan bestaan in de zorg, vanwege het feit dat de vraag vele malen groter is dan het aanbod (Delespaul, Milo, Schalken, Boevink, & Van Os, 2016). Daarnaast kent deze markt een aantal verstorende elementen. Allereerst is er het element van de schaarste: als er sprake is van een grote vraag naar e...
Laat de eindevaluatie van behandelingen leidend zijn; na elke 10 sessies: wat is er verbeterd, wat niet en hoe verder? hoe tevreden is de client met de behandeling? Hier kan zowel een professional op (bij)sturen (en zij/hij is autonoom in de keuze van behandeling) als een leidinggevende output in krijgen waarop gestuurd kan worden. Naar mijn idee ligt het niet aan de mensen maar aan het systeem van zorgverzekeraars die de dienst uitmaken wat betreft inhoud én bekostiging. En daarmee de protocollaire wurggreep waar veel professionals last van hebben.
Een paar citaten: ‘De kern van het probleem is de overdaad aan regels en verantwoordingseisen.’
En: ‘Deze wetten en regelingen kennen allerlei bureaucratische randvoorwaarden en verantwoordingsverplichtingen en wakkeren de bureaucratie verder aan. ….. iedereen die er niet aan voldoet of zich er niet aan houdt, handelt onprofessioneel en wordt gezien als een risico voor de patiënt of cliënt én voor de organisatie.’
Er volgen een paar suggesties, zoals ‘Als men niet zo benepen om zou gaan met het vak en de uitoefening daarvan, zou de schaarste veel minder zijn, zouden medewerkers breder inzetbaar zijn en zouden er veel meer cliënten geholpen kunnen worden.’
Goede tip! Inderdaad, kijk eerst in eigen kring als groep professionals of per locatie 'Wat kunnen we zelf verzinnen'. Pak de eigen verantwoordelijkheid voor de situatie. Doe wat je kan doen. Er zijn altijd meer mogelijkheden dan je denkt. Anita Roelands komt ook met een paar goede suggesties
Het grootste euvel is het ontbreken van bestuurlijke kracht om de bureaucratie drastisch terug te dringen. De GGZ- directies,de GGZ koepel en het ministerie zijn onmachtig. Men laat de boel verloederen. Nog erger: in feite versterkt men de DOOMLOOP, nieuwe regels en maatregelen, eindeloze discussies over beleid en visie, vakinhoudelijk geharrewar, nader onderzoek, raadplegingen, betere systemen, commissies en projectgroepen. Kortom, een benauwd en slap leiderschap.
Volgens mij is er maar één aanpak die werkt en dat is de verantwoordelijke partners bij elkaar zetten en hen vanuit VWS aanspreken om tot een oplossing te komen. Verzekeraars, koepel, directies en ambtelijk top. Geen vertegenwoordigers maar de verantwoordelijke bazen. Kortom de mensen die erover kunnen beslissen. Deze mensen zijn ervoor aangesteld. Lukt het ze niet. Snel een andere functie voor ze zoeken.
Enig voorwerk kan helpen. De suggestie van Anita Roelands dat zorgverzekeraars zich beraden op de aanpak van de protocollaire wurggreep lijkt mij een goed begin.
Het is echt vijf voor twaalf en dit kan niet zo doorgaan.
Houdt op met het huidige systeem van zorgverlening en zorg beter voor de kwetsbaren onder ons!