Geven is het nieuwe nemen!

Columns

Ervaar jij wel eens een gebrek aan aandacht, respect, vertrouwen in de relatie met je medewerkers of collega’s? Je wilt iets maar krijgt het niet en dat voelt verre van prettig? Tijd om eens te kijken naar je relationele bankrekening*. Wat is dit precies?

Wanneer je een gebrek aan vertrouwen, respect of aandacht ervaart heet dat een relatiewond. Het effect hiervan is dat het enerzijds kan zorgen voor een intensivering van de relatie. Je wilt bijvoorbeeld aandacht en gaat alleen maar meer aandacht geven (pleasen). Anderzijds kan het zorgen voor verwijdering. Dit laatste komt veel voor in samenwerking met anderen.

Relaties als bankrekening

Relaties kun je zien als een bankrekening. Mensen kunnen bij jou in de min of de plus staan. Een plus betekent dat iemand een storting heeft gedaan. Een m...

Koos Groenewoud
Pro-lid
Prima verhaal. Doet me denken aan de emotionele bankrekening van Covey. Meer dan 70 % van de managers en bestuurders moeten zich realiseren, dat ze hun gedrag moeten aanpassen aan de trends en ontwikkelingen in leiderschap. Het gaat om MENSEN, niet om processen. Zodra ze Vertrouwen geven en in staat zijn om los te laten, ontstaat er iets moois. Marshall Goldsmith zegt en schrijft het in zijn boek "Tot hier en nu verder". "Het gaat om gedrag". Als je s'morgen je managerspetje opzet of je managersmasker gaat het vroeg of laat fout. Als je niet in staat bent om je team te motiveren, dan sta je op enig moment met lege handen. Je verliest "The war for talent" EN je eigen baan. Zorg voor betekenis (The WHY) en je hebt toekomst. Begrijp je het niet, dan kom je binnen 3 jaar in de problemen.

Meer over Interne communicatie en samenwerking