Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Er wordt teveel met grote structuur aangepakt, als ware organisaties computerprogramma's die geupgraded moeten worden. Grote organisatieveranderraars toveren graag grote heldere schema's, kleurenplaatjes en motivatieslagen uit hun hoed die niks met mensen te maken hebben of waar elke impact op de mens vergeten blijkt zodra het programma daadwerkelijk wordt ingezet. De rol van de mens in alles blijft te vaak onderbelicht, in universitaire studies waar kennisgoogelen meer aanspreekt dan menselijke vaardigheden en inzichten, in beoordelingen van veranderplannen als inzicht in de psychologiche motieven en driften van de veranderingaanbieder en of vrager vergeten worden. Klein veranderen begint bij de mens op zijn eigen plek, met zijn eigen vragen, verlangens en inzichten. Juist dat maakt het zo krachtig.
Ik ben het helemaal met je commentaar eens. Wat gek dat het bij organisaties niet lukt wat we wel in ons prive-leven proberen te realiseren: stel de mens centraal. Op die manier kun je op maat -- dus op basis wat de ander prettig vindt -- stappen zetten in een gezamenlijk te bepalen richting. En neem daar ook de tijd voor! Dat leidt eerder tot enthousiasme dan tot weerstand.
Ze geven helaas geen echt aansprekende oplossing.
Wat namelijk wel werkt is een duidelijke omschrijving van knelpunten of problemen met een concrete oplossing of doel.
En juist daar ontbreekt het bij vele overheden, inclusief gemeenten, aan. Overheden zijn zelf veelal niet in staat om hun doelen helder en meetbaar te formuleren. En adviseurs zijn daartoe helaas veelal ook niet echt concreet toe in staat. Het valt ook niet mee om de doelstellingen van complexe infrastructurele voorzieningen, rechtmatigheid, leefbaarheid en/of veiligheid op een meetbare wijze te omschrijven. Laat staan de maatregelen te formuleren die daarop positief aangrijpen. Het gevolg is dat er allerlei zinloze maatregelen worden genomen, hoe groter hoe beter, hoe cultureler hoe mooier, hoe mensgerichter hoe aanvaardbaarder, maar die uiteraard bottom line geen enkele positieve bijdrage op de prestaties van de organisatie hebben.
Conclusie: begin bij het einde, ofwel maak glashelder wat nu niet goed is en wat je uiteindelijk wilt bereiken. Wedden dat alle redelijk denkende medewerkers, ook vermeend onwillende ambtenaren, daar prima voor te motiveren zijn?
Jan van der Zanden,
Interim manager
Ik ben altijd bedacht voor omtrekkende bewegingen tijdens een gedachte reorganisatie. Het zoeken van uitvluchten om maar niet het 'echte' werk te hoeven doen.
Het klopt dat een "duidelijke omschrijving van knelpunten of problemen met een concrete oplossing of doel" een hoge bijdrage aan het proces zal leveren, maar het kan ook leiden tot definitiestrijd en langdurige omtrekkende bewegingen. Heeft u misschien tips hoe dit in de praktijk te voorkomen is?
Je stelt dat een doel geen doel op zich mag zijn.
Ik moet je teleurstellen. Als je geen duidelijk (SMART omschreven) doel hebt wordt elk management helemaal niks.
De tip die ik je kan geven is: stel de vragen "waartoe doe je dit of dat?" En ga door tot de waartoe-vraag echt helemaal beantwoord is. Wordt die niet beantwoord, begin dan niet aan het project, reorganisatie, verandering of klus. Want echt, het wordt niks! En die definitie problemen dat valt wel mee. Over het "waartoe" van iets zijn in de praktijk mensen het eigenlijk altijd best wel eens. Pas als het gaat over het "hoe", dan beginnen de verschillen te ontstaan. En dat is minder erg, want er zijn inderdaad meerdere wegen die naar Rome leiden; als je maar zeker weet dat je naar Rome wilt; of natuurlijk naar een andere fraaie stad. Binnen overheidsorganisaties weet men dat helaas heel vaak gewoonweg niet. Die doen maar wat, zonder duidelijk te hebben waar ze heen willen.
Helaas kunnen niet vele mensen (het zich veroorloven om) deze waartoe-vraag (te) blijven stellen tot die echt beantwoord is. Daar moet je dan maar iemand (zoals ik) voor inhuren.
Succes!
Jan vd Zanden
Quinta Essentia Interim Management
Bedankt voor je suggestie inzake de te volgen aanpak. Het lijkt in de praktijk altijd lastig om dat collectieve gevoel vast te houden dat ontstaat als men de problemen probeert te definieren. In de uitwerking gaan er dan vaak verschillende belangen elkaar tegenwerken, en dat vind ik nou altijd ontzettend jammer. Politieke tegenstellingen blokkeren een goede uitkomst en het is schandelijk dat men daar mee wegkomt!
Paul van den Brink
www.onthebrink.nl
1. Een professioneel (top)management dat als (top)team functioneert, in staat is een degelijke lange termijn visie te formuleren, afdelingen, teams kunnen leiden (lees: doelgericht aansturen en inspireren) met oog voor het individu.
2. invoering performancemanagement
3. eindelijk eens beginnen met de uitvoering van een professioneel HRM beleid (waaronder een sterke werving en selectie)
Natuurlijk is er meer te bedenken, maar ook daarvoor geldt: niet alles in een keer. Ook vwb genoemde punten past een methode van geleidelijk invoering. Tot slot, voor een vliegende start, zal snel afscheid moeten worden genomen van de zwakke plekken in de organisatie.
Fred Rovers