Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Sommige bedrijven managen dit. Voorbeeld: mijn hypotheek. Via een vriend van mij kreeg ik een aanbeveling. Gesprek ingegaan, hypotheek afgesloten. Voor het refereren krijgt mijn vriend €100. Ik heb inmiddels ook gerefereerd, wel 2x, levert op: €200.
Dat werkt.
Zo heb ik ook 5x Wanadoo livebox met 20 Mbit aanbevolen bij mensen. 3 installaties zelf gedaan, de andere 2 zijn gedaan door de mensen zelf: moeiteloos. Wat krijg ik van Wandoo? Niks, behalve een mail dat men met Orange samengaat. Mijn aanbeveling is gebasserd op het super goede product en de prijs/kwaliteit verhouding. Ga maar kijken. 20 Mbit voor ±20 Euro. Er zijn aanbieders met 12 Mbit voor 80 Euro. Absurd.
Ofwel de incentive motiveert iemand tot aanbevelingen ofwel het goede product. Het is te managen.
Ik hoop dat je nog vele van deze verassingen zult ontvangen.
Mijn spontane referenties van Wanadoo hebben voor mij dan ook niks opgeleverd. Hoe dat te belonen? Ik denk via de Wanadoo website. Gewoon een referentie naar iemand sturen.
Het punt is dat Wanadoo niet weet wie wat aan wie aanbeveelt. Ik ben een klantnummer daar. In het voorbeeld Van Jos Burgers is het zo dat de klant hem kent, waarschijnlijk een periode persoonlijk mee gewerkt etc. Dan wordt het verhaal anders. En dan nog: refereert zijn klant Jos Burgers bij anderen? En hoe wordt dat beloond? Uitgangspunt is in elk geval dat je op een manier de kennis in huis dient te hebben wie aan wie refereert, of het nu spontaan of vooraf beloond is.