Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Dat privespam verboden wordt, ja zelfs een economisch delict is, is een goede zaak. Gisteren nog ontving ik op enkele van mijn prive-emails de mededeling dat mijn hypotheek veel goedkoper kon en dat ik door me aan te sluiten bij een duistere secte genaamd Eurexcel ik al snel een residentieel inkomen kon verkrijgen. Wat nu precies een residentieel inkomen is, dat kon zelfs de Dikke van Dalen me niet uitleggen, maar het was duidelijk dat het figuur (ene Testarossa) uit een uitizichtloze situatie (hij had 4 keer ontslag gehad omdat zijn baas failliet ging, waardoor zijn vrouwen en minnaressen hem hadden verlaten en de ambtenaar van de sociale dienst was tot 6 keer toe zijn dossier kwijt geraakt) nu steenrijk was geworden.
Tja, dat is MLM, een op pyramidespelen gebaseerd concept, dat ons aan moet zetten diverse dingen te kopen die we helemaal niet nodig hebben. Met name deze "bedrijven" bedienen zich van spam, ontraceerbaar door allerlei hotmail adressen, die ze in zeer grote getalen over de wereld uitstrooien. Het ziet er nu naar uit dat de heer Testarossa, van wie ik vermoed dat hij knalrood is, een groot gedeelte van zijn kapitaal aan boetes kan gaan besteden.
Dat is de goede zaak, of zal het ook hier zo zijn dat justitie weer geen prioriteit geeft aan deze inbreuk op onze privacy en liever gaat kijken of we niet 54 km/uur rijden waar 50 is toegestaan. Laat ze dan beseffen dat een spammer gelijk staat aan 153 snelheids overtredingen, en dat is toch veel sneller verdiend lijkt me.
Dat we daarmee gelijk MLM een halt toe kunnen roepen is mooi meegenomen.
Nu wordt er aangeboden: 'klik hier om u af te melden', dat zijn ze verplicht, of niet? Heel handig zou je denken, maar heb je wel eens stil gestaan bij de beveiliging van dat 'opt-out'-website'tje waar bijna nooit een naam staat van de vermeende spammer? Een keer afmelden levert je eerder een nieuwe, grotere stroom ellende op.
Daarnaast ontvang je de tekst: 'Binnen twee weken wordt u afgemeld.' In welk tijdperk leven wij nou? Wat zijn dit dus voor'n praktijken?
Verder is het prima mogelijk om at random letters en cijfers te combineren en er e-mails naar te versturen. Wat je niet terugkrijgt als 'geaddresseerde onbekend' is dus aan te merken als werkend e-mailadres en daar kun je de spam-machine weer op los laten.
Als laatste wil ik noemen dat diverse adresbestanden aan elkaar worden gekoppeld door het inkopen van adressen, net zoals dat gebeurt met 'die nare telefoontjes rond etenstijd', je kent ze wel.
Ik kan mij goed voorstellen dat ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor het eventueel ontwerpen van wetgeving tegen spammers al dusdanig grote beren op de weg zien als het gaat om de handhaving van dergelijke wetgeving. Wellicht dat Nederlandse 'aanbieders' nog eenvoudig voor het gerecht te slepen zijn, maar wat er in de rest van de wereld zit is niet te pakken. Mijn voorstel zou zijn om in internationale samenwerking af te spreken dat:
1. Opt-out-sites gemonitord worden op het 'sniffen' van ingevulde e-mailadressen om het onrechtmatig verkrijgen er van aan het licht te brengen.
2. De verkoop van e-mailadressen aan strikte regels wordt gebonden, dat verkoop-organisaties bekend worden gemaakt.
3. De grote internet-backbone-organisaties toegang blokkeren van malafide organisaties. Er moet iets komen dat net zo werkt als de ja/nee stikker op je brievenbus, plus een zwaar sanctiesysteem om overtreders hard aan te pakken.
Spam kost ontzettend veel tijd, energie en geld. Het veroorzaakt alleen maar ellende en schaadt daarmee het vertrouwen in e-commerce bij consumenten. Overheid: niet van dat laffe, regel dit!
Willem Glasbergen.