`Organisatieveranderingen geven gedoe. Altijd. Sterker nog, als er geen gedoe is kun je er vergif op innemen, dat er ook weinig verandert. Kortom, wees blij als er gedoe is. Althans, als je wilt veranderen´.
Dit is heel in het kort de strekking van ons vorig jaar gepubliceerde boekje `Gedoe komt er toch’. Uit de reacties leiden wij af dat veel lezers, zowel managers als adviseurs, die manier van benaderen als een opluchting ervaren. Gedoe mag er zijn, je hoeft er niet krampachtig over te doen, het is niet altijd een teken van mismanagement.
- Gedoe zit onder de tafel
- Op tafel krijgen van gedoe is technisch niet moeilijk
- Principes
- Controle is goed, vertrouwen is beter
Wij denken dat de kunst van verandermanagement vooral zit in het managen van gedoe. En die kun...
Ik denk, omgaan met gedoe is misschien wel de kern van verandermanagement. Gedoe zien en meemaken, richten en managen.
Dat vereist alertheid, doorzettingsvermogen en energie.
Probeer eens de 5-W's uit op mensen die tegen veranderingen zijn. Diegene die stand houden na de vijfde verdienen de meeste aandacht, zij hebben duidelijk goed nagedacht over de topic.