Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Op de lange termijn heeft men dus meer aan feedback dan aan feedforward omdat mijn stelling is dat men meer leert van feedback dan van feedforward.
Of de feedback als negatief ervaren wordt hangt vooral af van de wijze waarop de feedback tot stand komt en overgedragen wordt aan iemand. Van het grootste belang zijn dus de coaching skills van degene die feedback geeft.
In deze zou ik adviseren het volgende boek te lezen: de TAO van het coachen van auteur Max Landsberg
Het is net hoe je het oppakt: feedback kan ook in de vorm van opbouwende kritiek worden gegeven.
Leren uit het verleden doe je door te analyseren, en de "wijze lessen" mee te nemen naar de toekomst. De haarkloverij en het zwartepieten, en dat ben ik met de stellers eens, kunnen gevoeglijk achterwege blijven. Maar een goede feedforward, kan alleen worden gerealiseerd door af en toe ook achterom te kijken.
De meeste fouten worden gemaakt op het gebied van de communicatie tussen mensen: men luistert niet goed, men spreekt niet dezelfde 'vaktaal', men luistert selectief. Men luistert meer naar de innerljike stem en de wens of het verlangen de eigen ambitie te bereiken dan naar de inhoud van de boodschap die de gesprekspartner probeert over te brengen.
Alleen door hardop te reflecteren en daarvoor feedback-technieken te gebruiken kom je erachter wat je nou ZELF anders had kunnen doen.
Zeker in onze huidige tijd van snel en veel informatie verwerken komt een misverstand misschien nog wel vaker voor. Het lijkt wel of iedereen te maken heeft met deadlines en targets die gehaald moeten worden. Als je dan alleen maar kijkt naar datgene wat komen gaat, dan negeer je een wezenlijk onderdeel van ieders leerproces: leren van eigen 'fouten'.
Mijn advies is dus: doe allebei! Leer van je eigen fouten en kijk positief, vanuit het hier-en-nu, naar hoe je het morgen anders of beter kunt doen. Je gedrag veranderen doe je op basis van verleden, heden en morgen. Als je je alleen op morgen richt, dan ben je eigenlijk aan het ontkennen dat er een gisteren was. Is dat positief?
In de meet- en regeltechniek (M&R) bestaat zoiets als feedforward en feedback meet- en regelkringen. Basic komt het neer op anticiperen (feeddforward) en corrigeren (feedback). Voorts meten feedforwardsystemen inputvariabelen en -factoren, en feedbacksystemen outputvariabelen en -factoren.
Zo dient men dus voor zuivere feedforward regelkringen alle invloedseffecten en factoren te kennen om het eindresultaat conform te kunnen houden. Dit is bij een eenvoudig fabricageproces misschien te realiseren, maar bij organisatorische processen kom je gegarandeerd in de problemen. Kiezen voor een mengvorm (feedback en feedforward) is dan de oplossing. Niet voorziene afwijkingen of verkeerd ingeschatte implacties van afwijkingen die zich doorzetten naar outputafwijkingen kunnen middels feedback systemen alsnog gecorrigeerd worden.
De vijf genoemde redenen lijken de informatie voor deze regelsystemen bij tijd en wijle anders te gaan benoemen dan de systemen beogen. Dat is niet juist. Geef het beestje een beter passende naam: positief versus negatief ?