Exportpositie heeft baat bij juiste businessmodel

Columns

De positie van het Nederlandse bedrijfsleven staat internationaal onder grote druk. Zowel het grootbedrijf als het MKB hebben de grootst mogelijke moeite ‘s lands driekleur in de lucht te houden.

Recent door mij uitgevoerd onderzoek onder 375 leden van raden van bestuur c.q. directies en exportmanagers van 288 internationals (35% grootbedrijf en 65% MKB; 78% industriële ondernemingen en 22% dienstenondernemingen) lijkt een verklaring te geven voor het feit waarom het Nederlandse bedrijfsleven thans in de onderste regionen van de eredivisie van het mondiale bedrijfsleven verkeert. Degradatie naar de eerste divisie is afwendbaar. Er is een oplossing voorhanden.

Nederlandse internationals opereren in bedrijfstakken die ‘mondiaal’ dan wel ‘lokaal’ van aard zijn. Een mondiale bedrijfstak is een...

Marc Borremans
Uw column vind ik bijzonder interessant daar ik KMB's begeleid bij hun internationaliseringsprocessen. Hieronder mijn visie.
Kennis van het businessmodel in een bedrijfstak is een noodzaak bij internationalisering. Toch merk ik op dat het aangewezen is die kennis (het door de sector aangenomen businessmodel) te overstijgen indien dit de bedrijfsvisie, de bedrijfscompetenties of een specifieke marktvraag dient. Een innoverend businessmodel vertrekt m.i. vanuit het standpunt dat een in een bedrijfstak geldend businessmodel niet de facto het enige, beste, ... is. Een fit tussen 1 bedrijf dat wil internationaliseren (fit te zoeken op basis van de competences, resources, skills, ... van dit bedrijf en anderzijds op basis van de visie die het bedrijf heeft op de toekomstontwikkelingen in de sector) en 1 buitenlands bedrijf, marktsegment, geografische regio, ... dient m.i. gebaseerd te zijn op een competitief voordeel en niet op het geldende businessmodel. Zijn sectoren waar alle spelers hetzelfde businessmodel hanteren niet aantrekkelijk voor "new entrants"?

Meer over Globalisering