Vergroot Je Impact Planmatig - Tips en ingrediënten voor een succesvolle aanpak

Innovatieve en creatieve ideeën te over in Nederland en ik ontmoet regelmatig mensen met geweldige ideeën. Ik ontmoet ook regelmatig mensen die hun gedachtegoed maar niet over de toonbank krijgen. Na een vraag of twee is direct duidelijk wat de oorzaak daarvan is. Het idee blijft hangen in een rudimentaire fase, omdat het tijdens een meeting of bilateraal heel kort mondeling toegelicht wordt. Een eerste en voorspelbare reactie is dan: 'werk het maar uit'  of 'welke bewijsvoering heb je hiervoor?'. Vervolgens gebeurt er niets meer. De inbrenger voelt zich, onterecht overigens, onbegrepen en soms ook nog onbemind.Als je werkelijk impact wilt hebben en je idee intern wilt verkopen, dan is het nodig om je huiswerk goed te doen. Het falen in de voorbereiding, is immers de voorbereiding op het falen! Loslaten van proefballonnetjes is voorgoed verleden tijd als je meer impact wilt. Zoek eens informatie over hoe je een business case bouwt. Een sterke businesscase bestaat uit een kader en een gedegen argumentatie waarom zaken of omzet sterk gaan verbeteren of kosten bespaard worden door de uitvoering van jouw plan. Je kansen nemen fors toe als jij bereid bent om je op meer dan één front in te spannen. Hier vind je een aantal belangrijke ingrediënten voor de aanpak.

Loop eerst een mijl in de schoenen van je leidinggevende, begrijp hoe hij denkt, welke woorden en argumenten hij gebruikt en wat zijn belangen, drijfveren en motieven zijn. Bekijk de wereld eens door zijn bril. (H)erken dat een leidinggevende een bredere scope heeft die hoort bij het uitvoeren van zijn functie. Hij overziet waarschijnlijk meer dan jij doet. Echter, elke leidinggevende heeft zo zijn gevoeligheden of speerpunten. Het kan zijn dat hij erg gericht is op klanttevredenheid, het vergroten van de omzet of marge of het reduceren van kosten. Als jij je idee wilt verkopen, spits jij je argumentatie toe op de uitgangspunten van je leidinggevende. De kans dat er dan naar je geluisterd wordt, is een stuk groter.

Realiseer je wel dat je jouw informatie presenteert op een wijze die bij zijn persoonlijkheid past. Is hij meer visueel ingesteld en werkt beeldmateriaal als film of foto's goed of is hij gevoelig voor cijfers, tabellen en spreadsheats? Wat ook overtuigend kan werken, zijn interviews met klanten of interne eindgebruikers. Een deel daarvan film je en een deel daarvan verwerk je in een overzicht. In het verlengde daarvan kun jij je leidinggevende meenemen naar de plek waar de actie plaatsvindt en hem daar laten voorlichten over relevante zaken. Het mooie daarvan is dat er ook een live demonstratie kan plaatsvinden. Wat is er overtuigender dan de levensechte voorbeelden om je argumenten kracht bij te zetten?

Je begrijpt dat je interventies, zoals hierboven geschetst, pas kunt toepassen, nadat je de nodige geloofwaardigheid hebt opgebouwd binnen een organisatie. Om acties als deze te ondernemen tijdens je inwerkperiode: ..... dat raad ik tenminste sterk af. Geloofwaardigheid bouw je op door leiderschap te nemen, het goede voorbeeld te geven en je functie of rol gedurende een periode goed uit te voeren. Hoe goed je samenwerkt met collega's die een gelijksoortige functie uitvoeren, speelt ook nog een rol.

Als jij jouw idee onder de aandacht brengt van superieuren pas je je aan en spreekt hun taal. Om je ideeën op een goede manier onder de aandacht te brengen, is het essentieel dat je ook oog hebt voor het grotere, abstracte plaatje en je losmaakt van de dagelijkse werkpraktijk waarin jij werkzaam bent.

Tot slot: het meest belangrijke is jouw geloof in jouw vermogen om positieve verandering te initiëren.

Nog één ding: je kunt natuurlijk ook het interactieve iBook: 'Vergroot je impact; interactieve gids voor het creëren van draagvlak' lezen om daarna nog gerichter aan de weg te timmeren.

Schermafbeelding 2014-10-20 om 16.05.33

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO