Hoe gaat het met deelmobiliteit in Nederland? Mwah...

De Staat van de Deelmobiliteit 2024 van CROW geeft een overzicht van de vier publiek toegankelijke typen deelvoertuigen in Nederland: deelauto’s, deelfietsen, deelbakfietsen en deelscooters. Waar de focus vorig jaar op het aanbod lag, biedt deze editie ook inzicht in gebruikersdata en -kenmerken, mede dankzij het Landelijke Gebruikersonderzoek Deelmobiliteit 2024 en het Dashboard Deelmobiliteit.

Op 15 september 2024 telde Nederland meer dan 43.500 deelvoertuigen, waarvan:

  • 61% deelfietsen, met OV-fiets als dominante aanbieder (18.556 fietsen, 70% van alle deelfietsen).
  • 20% deelscooters
  • 17% deelauto’s
  • 2% deelbakfietsen.

Verschillen in regulering en beleid

Er bestaat geen uniforme deelmobiliteitsmarkt in Nederland; de regelgeving varieert per modaliteit. Zo spelen parkeervoorzieningen een rol bij deelauto’s, terwijl deelscooters te maken hebben met helmplicht en strengere regulering. Hoewel deze editie de aanbodzijde uitgebreid in kaart brengt, is er nog beperkte informatie over de vraagzijde en de uitbreiding naar zakelijke deelmobiliteit.

Daling in aanbod en veranderingen per modaliteit

Voor het eerst is een lichte daling zichtbaar in het aantal deelvoertuigen. Deze afname geldt voor alle vier de modaliteiten, al was de krimp bij deelscooters al eerder ingezet. De belangrijkste oorzaak is minder aanbieders. Tegelijkertijd laten grote spelers zoals Greenwheels, OV-fiets en Check juist groei zien. Het aantal aanbieders van deelauto’s voor consumenten daalde van 23 naar 16. Het aanbod van deelscooters nam sterk af door de invoering van de helmplicht en regulerend overheidsbeleid. OV-fiets blijft groeien, terwijl andere aanbieders van deelfietsen een lichte afname laten zien.

De meeste deelvoertuigen bevinden zich in grote steden, zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven en Groningen. Hoewel het aantal gemeenten met deelmobiliteit is gedaald, blijft de spreiding over Nederland relatief goed. De deelauto en deelbakfiets zijn voor meer mensen op loopafstand beschikbaar, ondanks de daling in het totale aantal voertuigen. De deelfiets en deelscooter laten daarentegen een daling in de dekkingsgraad zien, in lijn met hun afnemende aanbod.

Impact op autobezit en reisgedrag

Uit het Landelijk Gebruikersonderzoek blijkt dat deelmobiliteit invloed heeft op autobezit: 20% van de gebruikers stelt de aanschaf van een auto uit en 26% heeft besloten geen auto meer te kopen, 20% heeft de eigen auto al verkocht en 29% minder autogebruik door deelmobiliteit. De overstap naar deelvervoer wordt vooral bepaald door prijs, aanbod, beschikbaarheid en bereikbaarheid. Om het gebruik te stimuleren, is het essentieel om hierop te focussen.

Bron: CROW

Lees ook: Gemeenten en deelmobiliteit: tussen regulering en samenwerking

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>