Leiders: verwelkom conflicten als katalysator voor topprestaties!

“Ben je gek, dat zoeken ze zelf maar uit!” Dit was het antwoord van een kantoormanager toen ik hem vertelde dat hij vanuit zijn functie verantwoordelijk is voor het begeleiden van het conflict in zijn team. Managers maken zich vaak druk over conflicten in hun team, maar lijken angst te hebben om zich ermee te bemoeien. Ze gaan uit van de aanname dat escalatie op de loer ligt. “Dan ben je nog verder van huis.”

De meest gehanteerde respons is het te negeren en hopen dat het zich vanzelf oplost. Met een beetje geluk zit er in een team ‘een clown’ die de spanning met humor breekt. Het probleem wordt dan quasi ontspannen onder de tafel gelachen. Het lijkt een aardige manieren om met conflicten om te gaan, maar het is bovenal ineffectief.

Ik vraag me zo langzamerhand af waarom in de compentieprofielen van leidinggevenden ‘het in goede banen leiden van conflicten’ ontbreekt. Ze moeten weten hoe ze teams creëren waarin mensen zich veilig voelen om lucht te geven aan conflicterende meningen, zodat de voordelen van diversiteit geoogst worden.

Elk team, hoe goed het ook functioneert, is vatbaar voor conflicten. Talentvolle teamleden hebben tegenstrijdige karaktertrekken. Denk aan de meer competitie gedreven medewerkers tegenover degenen die graag samenwerken of mensen die bij voorbaat uitgaan van vertrouwen tegenover hen die een meer wantrouwende en waakzame instelling hebben. Dit zijn trekken die spanning kunnen veroorzaken die je niet wegpoetst. Sterker nog; het kan teams helpen om tot een betere performance te komen.

Competitiegedreven medewerkers kunnen collega’s wakker en alert houden, mits dit in goede banen geleid wordt. Hoe oncomfortabel de gevoelens ook zijn die dit met zich meebrengt. Wanneer je de competitiegedrevenen verbiedt om uiting te geven aan hun natuurlijke drang, ontken je een deel van hun talent. Daarmee ondergraaf je de psychologische veiligheid die ze nodig hebben om tot een topperformance te komen.

Laat je niet in verwarring brengen door de gevoelens en emoties die mensen met hun gedrag oproepen, maar kijk rationaliseer en kijk er op een andere manier naar. Wat op het eerste gezicht disfunctioneel lijkt, kan omgebogen worden tot een effectieve remedie.

Realiseer je dat een ‘gezond’ conflict net zo’n rotgevoel oplevert als een ‘ongezond’ conflict. Ten onrechte wordt er vanuit gegaan dat harmonie in een team de bron is van een goede performance. Nee, harmonie is de consequentie van een fantastische performance. Harmonie en performance zijn de glans die is bereikt doordat wrijving gemanaged is.

Verstandige leiders laten teamleden weten dat de kracht van het team zit in verschillende karakters en meningen. Dit is onvermijdelijk, maar ….het levert een vruchtbaar aantal verschillende ideeën op. Deze leiders maken bespreekbaar dat waar mensen samenwerken het onafwendbaar is dat er ergernissen ontstaan. Als het zou lukken om verschillen uit te roken ontstaat een kloon en wordt de hoeveelheid informatie en goede ideeën dramatisch verkleint. Succesvolle teams bestaan uit heel verschillende mensen die, waar conflicten en ergernissen uitgewerkt worden, topprestaties kunnen leveren.

Daar waar dit gewoon boven op tafel wordt gelegd en langzaam maar zeker respect ontstaat voor ieders bijdrage is sprake van teamwork. Daar hoeven geen gesprekken gevoerd te worden over hoe je een goed team wordt. Daar ligt de vraag op tafel hoe het doel, met vallen en opstaan, bereikt wordt door de inbreng van ideeën vanuit diversiteit.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO