De evaluatie van de CEO

Ook de top ontkomt dus niet aan de jaarlijkse beoordelingsronde. De evaluatie van de CEO en de raad van bestuur heeft door de code-Tabaksblat en de beloningsdiscussie extra scherpte gekregen. Commissarissen hebben de afgelopen jaren onvoldoende opgelet bij de beloningscontracten. Nu willen ze goede beoordelingsgesprekken voeren aan de hand van duidelijke prestatiecriteria. De beurskoers voldoet daarbij niet meer, de criteria moeten hard, meetbaar en beïnvloedbaar zijn.

Lastiger nog is de evaluatie van de competenties van de topman. De ondergeschikten weten als eersten dat hun baas niet functioneert. Maar als commissaris kun je moeilijk de hiërarchie doorbreken om bij het tweede echelon te gaan informeren. Is dat de reden dat commissarissen een niet-functionerende topman te lang laten zitte...

Jos Steynebrugh
De koude rillingen lopen me over de rug bij de zinsnede “informeel”. Ik krijg dit soort beelden:

Nou, Gert-Jan-Caerel, kaerel, daar zitten we dan voor ons jaerlijks verplichte nummertje.
Tja, Cees-Willem, ook ik voel me een beetje ongerieflijck
Sigaertje?
Nee, danck je, Gert-Jan-Caerel, ik probaer te stoppe
Zo, nou, eh . . waer zulle we et es over gaen hebbe?
Tja, het was veurwaer geen makkelijk jaer, om de drommel niet.
Verdulleme, wat je zegt, kaerel.
Maar we hebben et em gelapt, toch?
Dat kun je wel zegge, Gert-Jan-Caerel
Heb je nog wat dingetjes op je verlanglijstje?
Tja, . . . ik zou het zo gauw niet weten, Gert-Jan-Caerel
Nou, kaerel, doe effe je beste beentje veur zette
Nou, ja, je zou, maer neem het veural niet als kritiek
Nou, kom op kaerel, hoe lang kenne we elkaer nou?
Wel, als je erop staet: je zou wat vaeker op de soos kunnen komen, Gert-Jan-Caerel
Tja, je weet het, druk, druk, druk
Ik weet er alles van, Gert-Jan-Caerel
Nou, dat was het?
Dat was het
Nou, tot volgend jaer maer waer, Dag Henk
Dag Gert-Jan-Caerel
in de deuropening: Hoe is et met het vrouwtje? Alles kits?
Nou, ja . . .
Nou, kaerel, goed gesprek
Tot de volgende kaer dan

Kan natuurlijk ook anders. MOET anders.
De CEO is eind verantwoordelijk voor de Goddelijke driehoek klant-medewerker-aandeelhouder in enige volgorde. Die worden gemeten. In respectievelijk Klanten Tevredenheids Onderzoek (KTO), Medewerker Tevredenheids Onderzoek (MTO). Mist er nog één: Aandeelhouders Tevredenheids Onderzoek (ATO).

De eerste twee worden al systematisch gemeten bij een beetje bedrijf, de laatste kan ook. Fluitje van twee eurocent. Is ook handig als de CEO snode plannen heeft voor een klein fusietje of overnametje.

Gewoon targets aan verbinden. Ist (betreffende jaar) en Soll (per jaar daaropvolgend. Tevoren wordt een bonus vastgesteld voor elke tiende procent verbetering en . . . een straf-call voor elke tiend procent achteruit. Even SMART formulaeren en niet vergeten aan de OR en commissarissen veur te leggen en . . . . accoord laten geven. Heb je ook geen trammelant als de CEO elders wil gaan speulen. Kind kan de vuile was doen.

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer