Welke verandering in je organisatie heeft op dit moment je aandacht? Welke veranderstrategie pas je toe? Hoe weet je dat die werkt?
Ik neem je mee met mijn ervaring bij Radar. We bleken tekort te schieten door eenzijdig de dialoogstrategie te volgen. We gooiden het roer om en voegden met succes activiteiten uit andere strategieën toe. Ik vertel over onze ervaringen en hoe je deze kunt plaatsen in de veranderstrategieën die Jaap Boonstra c.s. beschrijven in het boek ‘Veranderen van maatschappelijke organisaties’. Ik formuleer leerpunten en nodig je uit om je ervaringen te delen.
Inspectie constateert tekortkomingen
Met Radar ondersteunen we sociaal-kwetsbare mensen in Zuid-Limburg. We willen hun kracht versterken midden in de samenleving. Dat doen we vanuit onze expertise op het gebied van ...
Met vriendelijke groet,
Louis de Koning
Ik denk dat we iets teveel in een tijd leven waarin de dialoog-strategie zaligmakend lijkt en dat andere strategieën daarmee niet meer zo nodig zullen zijn. Daarmee wordt het een soort fase in ontwikkeling, nieuwe Haarlemmerolie en zelfs ook een nieuw dogma. We creëren daarmee opnieuw blinde vlekken met alle risico's die erbij horen.
Hoe zeer ik ook voor dialoog en leren en ontwikkelen ben en voor eigen regie van de burger en voor eigenaarschap en zelfstandigheid van de professional, zijn andere strategieën soms beter werkzaam en soms zelfs ook echt noodzakelijk, bijvoorbeeld in situaties van crisis. En organisaties zijn naast een leerplek ook nog steeds regelsystemen en besluitvormingssystemen, waar de client echt op moet kunnen vertrouwen. Het mooie aan het werken met veranderstrategie is als het 'bouwen van de brug terwijl je er overheen loopt', het steeds opnieuw afwegen, de omstandigheden daarin meenemen en steeds het beste proberen te doen voor de client. Groet, Willy Verkuijlen. www.anderzorganiseren.com
Mijn ervaring is dat mensen in organisaties juist heel goed verschillende strategieën door elkaar kunnen gebruiken en dit in de praktijk vanuit zichzelf ook al doen. Mensen hebben dit ook nodig om goed te kunnen werken. Dan blijkt gewoon dat je verschillende werkwijzen nodig hebt om je werk te doen. De werkwijzen of de mate waarin ze worden toegepast kunnen per team verschillen.
Het is vaak handig om deze werkwijzen, strategieën niet een theoretische naam te geven maar door eigen praktijkvoorbeelden inzichtelijk te maken.
Voor bestuurders, begeleiders is het natuurlijk goed dat ze achtergronden kennen en om inzicht te hebben in verschillende strategieën die mogelijk zijn.
Groet Wiebren Pool
Het vooraf in kaart brengen van de spelers is ook een handig perspectief in het spelmodel om belangen en tegengestelde externe eisen in de keuze van veranderingsstrategieën. Mooi dat de uiteindelijke spelbeleving positief is en dat er leerervaringen zijn opgedaan die breder gedeeld worden.
In mijn optiek is het vinden van de juiste balans, betreft de theorische veranderstrategieën en de praktijksituatie een goed streven. Dat dit inzicht vereist, betreft de 'omgeving' op allerlei gebied, binnen/ buiten organisaties is geen sinecure.
Het is en blijft een uitdaging voor organisaties, top-down en down-under om het 'prettig' werken op een zo aangenaam mogelijke manier mogelijk te maken.
Met het streven naar een goede onderlinge samenwerking, betreft alle betrokkenen binnen de organisatie, is dit in goede banen te leiden.
In mijn optiek is het vinden van de juiste balans, betreft de theorische veranderstrategieën en de praktijksituatie een goed streven. Dat dit inzicht vereist, betreft de 'omgeving' op allerlei gebied, binnen/ buiten organisaties is geen sinecure.
Het is en blijft een uitdaging voor organisaties, top-down en down-under om het 'prettig' werken op een zo aangenaam mogelijke manier mogelijk te maken.
Met het streven naar een goede onderlinge samenwerking, betreft alle betrokkenen binnen de organisatie, is dit in goede banen te leiden.