Hoe voer ik emotioneel beladen gesprekken met de handrem eraf?

Columns

Nog steeds ontmoet ik veel managers die heilig geloven dat het succes van hun organisatie wordt bepaald door beeldbepalende elementen zoals strategie, structuur of systemen van een organisatie.Daar stoppen ze dan veel energie in en raken vervolgens behoorlijk teleurgesteld, omdat ze moeten concluderen dat deze energie (lees: geld!) nauwelijks heeft geleid tot enige prestatieverbetering. Iets wat toch wel zinvol is, lijkt mij, zeker in deze moeilijkere economische tijden…

Deze prestatieverbetering wordt  grotendeels bepaald door de kwaliteit waarmee u en uw leiders lastige gesprekken durven en kunnen voeren.  Onder ‘lastige gesprekken’ versta ik dan bilaterale gesprekken waarbij veel op het spel staat, omdat de meningen behoorlijk uiteenlopen, en daardoor de emoties hoog oplopen. Als zo’n g...

Thijs van Paridon
Lid sinds 2019
Hee Willem,

Uitstekende column!! Helemaal mee eens....vooral die 3e stoel !!

Thijs
Jos Immers
Goed stuk Willem.

Als woordvoerder van een bewonerswerkgroep ben ik in overleg met een Woningbouwvereniging.

Het Soc.PLan van de woningbouwvereniging was baksteengericht en juridisch getint. Bij het eerste overleg speelde de emotie zeker een rol en werd het Soc.PLan nog juridischer ingericht. De Woningbouwvereniging ging zich indekken en sloot zichzelf op. Een gesprek met de Gemeente en de reactie die daarop volgde naar de Woningbouwvereniging gaf al wat lucht.

Na me schriftelijk voorbereid te hebben zijn we weer in overleg gegaan. I.p.v. het Soc.Plan van de Woningbouw te gebruiken ben ikzelf een Soc.Plan gaan schrijven. Zo was er duidelijkheid over wat de doel van de huurders was. Dit werd in dank afgenomen. Beide partijen gaven duidelijk hun doel aan en uiteindelijk na een paar punten (coulance voorscheefwoners en wisselwoning) geparkeerd te hebben zijn we het grotendeels eens over de afspraken in het Soc.PLan.

Beide partijen hebben tijd genomen om na te denken over de geparkeerde onderwerpen. Over twee weken komen we samen om tot overeenstemming te komen en gezamelijk het Sociaal Plan in te richten.

Doelen naast elkaar leggen geeft meteen de verschillen aan. Constructief kunnen de verschillen weggewerkt worden. Begrip voor wederzijdse postitie en mogelijkheden worden uitgewisselt. Er was een sfeer van hoe kunnen we elkaar helpen om de sloopplannen zo ontspannen mogelijk te laten verlopen. Emotie speelde geen rol. Het beste voor beide partijen werd het gemeenschappelijke doel.

Jos Immers

Meer over Interne communicatie en samenwerking