Managers die weerstand bij veranderingen zien als een gezonde emotie en daar constructief mee weten om te gaan, zullen hun werknemers effectiever door verandertrajecten heen loodsen.
Managers kunnen op verschillende manieren voorkomen dat een verandering in een `emotionele uitputtingsslag` eindigt. Zo is het belangrijk oog te hebben voor het natuurlijke ontwikkelritme van emoties en daarbij aan te sluiten. Het verleden moet met respect behandeld worden, maar tegelijkertijd moeten heldere kaders voor de toekomst gesteld worden. Als die nog niet te bieden zijn, dan is het raadzaam er nog niet mee naar buiten te komen. De manager moet in kaart brengen wie wat verliest bij een verandering, het belang van deze verliezen voor de individuele personen als een realiteit accepteren, angsten erkennen...
Wie zich hier grondig in wil verdiepen en op zoek is naar de concrete toepassing ervan, kan ik de werken van Peter Senge sterk aanbevelen en meer in het bijzonder 'De dans der verandering' (uitg. Academic Service).
Dit zijn aspecten die in de profit sector nogal makkelijk als de zachte aanpak worden genoemd terwijl volgens mij ook hier de basiscompetenties liggen voor goede managers. Je kan nog zo goed zijn in het behalen van cijfers maar als je niet kan omgaan met verandering, niet in verbinding met jezelf staat, zal je op termijn veel geld kosten aan het bedrijf want de turn over in deze mensen hun teams is heel groot.