Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Daar ga ik een eind in mee. Nu ben ik zelf als milieuadviseur kenniswerker bij uitstek. Bij mijn terugkomst van vakantie trof ik welgeteld 32 mailtjes aan, na drie weken afwezigheid alleszins acceptabel. Het probleem lijkt mij dan ook niet zozeer kenmerkend voor kenniswerkers maar veeleer voor managers.
Ik denk dat een andere belangrijke oorzaak dan degene die Venstra noemde, luidt dat eerder aan de kwaliteit van managers iets schort:
- een goede manager delegeert.
- een goede manager geeft iemand een taak of opdracht, faciliteert de middelen om deze goed te kunnen vervullen, stelt een termijn van oplevering en definieert de condities en omstandigheden waarin tussentijdse checks en monitoring plaatsvindt en vooral hoe de (spaarzame) terugrapportages plaatsvinden.
- tussentijds wordt alleen ingegrepen als er (echt) iets mis gaat.
- de manager is terughoudend in zijn of haar manier van leidinggeven in die zin dat de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk blijft of komt te liggen op een zo laag niveau.
- een manager vertrouwt op de capaciteiten van zijn of haar medewerkers. Als deze capaciteit er niet is, zit de betreffende medewerker op de verkeerde plek of heeft onvoldoende coaching en training ontvangen vanuit het bedrijf om zijn werk adequaat te kunnen doen. Voor beide echter is de manager nu juist wel verantwoordelijk.
Wat als dit alles niet gebeurt?
Allereerst: de medewerkers voelen zich telkens genoodzaakt om bij elk detail eerst ruggenspraak te houden met de manager. Ten tweede: de manager intervenieert zelf ook veel minder en dat scheelt een hoop mailverkeer.
Kortom, een al te grote span of control leidt al snel tot een spam out of control...