Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Of dat toegepaste sociale psychologie is ....? :)
Kwaliteitssystemen moeten niet tot controlemiddel of doel op zich worden verheven. Dat is wat ik vaak zie gebeuren.
Prima stuk hoor.
Maar in je reactie op 23 mei schrijf je: "Daarom is ... hun medewerkers (en bij zichzelf) er onder gaan leiden."
Diepere betekenis? leiden ;)
Een correctie in de tekst dus.
Marc.
Alle informatie bundelen, bekijken/beschrijven/bespreken en briefen zodat op een efficiënte en effectieve wijze de overlast/criminaliteit aangepakt kan worden. De wijkagent is in de kleinere gemeenschappen (buurten/wijken) de spil waaromheen alles draait.
Het klonk allemaal goed, die bewuste dag, ik heb er veel van opgestoken.
Wat ik miste was het wezenlijk deel van ons werk, dat ook wel eens "waan van de dag" wordt genoemd.
Wij zijn een 24/7 organisatie, non-profit en in essentie gaat het om veiligheid bieden aan de samenleving, Als ik dan om me heen kijk zie ik de hufterigheid en criminalieit toenemen, ook al laten de jaarcijfers soms iets anders zien. Neem van mij aan dat wanneer het ene cijfer daalt, er een ander cijfer groeit. Ik kan het weten, nietwaar?
In die cijfers zie je nooit iets staan over de "waan van de dag".
Kun jij je voorstellen dat je 's avonds om 21:00 uur aan de balie te horen krijgt als je een aangifte van een diefstal wilt doen: "We zullen uw probleem aan de LIK-er voorleggen, om dit mee te nemen in een activiteitenplan en als de zaak dan gebriefd wordt, zullen we onze ogen en oren open houden, zodat wij onmiddellijk kunnen ingrijpen. Daarna gaan we debriefen en proberen te leren van de fouten die we gemaakt hebben. Voor de aangifte moet u morgen terugkomen, want nu hebben wij daar geen mensen voor in dienst.
Nee hè?
Toch leek het verhaal van IGPO daar verdomd veel op.
de blauwe diender.