Programma’s in organisaties om kwaliteit te bewaken en te garanderen, leveren kwaliteit 1.0 op; alles gebeurt op tijd, niets wordt over het hoofd gezien, ongelukken worden voorkomen. Maar de beleving van de mensen die het werk doen, verdwijnt ermee.
Tijd en geld kan je goed meten. Een lijstje opstellen om niets te vergeten is ook vatbaar om tot meting over te gaan (van de tien dingen, twee niet gedaan). Dit soort metingen helpen om activiteiten efficiënt en effectief te doen en om de uitvoerder stil te doen laten staan bij de vraag; “doe ik het wel goed genoeg, zou het beter kunnen?”
In de euforie van het meten heeft iemand ooit bedacht “waarom niet nog veel meer dingen meten?” Of nog sterker, wat houdt ons tegen om niet alles te meten? Zo werd ook samenwerken, initiatief nemen, daadkracht...
Of dat toegepaste sociale psychologie is ....? :)
Kwaliteitssystemen moeten niet tot controlemiddel of doel op zich worden verheven. Dat is wat ik vaak zie gebeuren.
Prima stuk hoor.
Maar in je reactie op 23 mei schrijf je: "Daarom is ... hun medewerkers (en bij zichzelf) er onder gaan leiden."
Diepere betekenis? leiden ;)
Een correctie in de tekst dus.
Marc.
Alle informatie bundelen, bekijken/beschrijven/bespreken en briefen zodat op een efficiënte en effectieve wijze de overlast/criminaliteit aangepakt kan worden. De wijkagent is in de kleinere gemeenschappen (buurten/wijken) de spil waaromheen alles draait.
Het klonk allemaal goed, die bewuste dag, ik heb er veel van opgestoken.
Wat ik miste was het wezenlijk deel van ons werk, dat ook wel eens "waan van de dag" wordt genoemd.
Wij zijn een 24/7 organisatie, non-profit en in essentie gaat het om veiligheid bieden aan de samenleving, Als ik dan om me heen kijk zie ik de hufterigheid en criminalieit toenemen, ook al laten de jaarcijfers soms iets anders zien. Neem van mij aan dat wanneer het ene cijfer daalt, er een ander cijfer groeit. Ik kan het weten, nietwaar?
In die cijfers zie je nooit iets staan over de "waan van de dag".
Kun jij je voorstellen dat je 's avonds om 21:00 uur aan de balie te horen krijgt als je een aangifte van een diefstal wilt doen: "We zullen uw probleem aan de LIK-er voorleggen, om dit mee te nemen in een activiteitenplan en als de zaak dan gebriefd wordt, zullen we onze ogen en oren open houden, zodat wij onmiddellijk kunnen ingrijpen. Daarna gaan we debriefen en proberen te leren van de fouten die we gemaakt hebben. Voor de aangifte moet u morgen terugkomen, want nu hebben wij daar geen mensen voor in dienst.
Nee hè?
Toch leek het verhaal van IGPO daar verdomd veel op.
de blauwe diender.