Het E-commerce geheim ontrafeld!

Inleiding

Na het World Online-debacle vraagt iedereen zich af: wat is nueen succesvol en wat een minder succesvol internetbedrijf. WorldOnline is het kennelijk niet. Bij de start van haar beursnoteringwas het bedrijf zo'n 25 miljard gulden waard. Nu ongeveer de helft,waarschijnlijk nog steeds te veel. Waarom? Het bedrijf van NinaBrink leeft vooral van telefoontikken, een inkomstenbron dielangzaam aan het opdrogen is. Andere webinkomsten heeft WorldOnline bijna niet. Maar toch is het bedrijf nog altijd 12,5 miljardwaard. Wat is het geheim?

World Online en alle andere internetbedrijven danken hun waardeaan het fenomeen Nieuwe Economie, wat in feite inhoudt dat niet dehuidige prestaties van een bedrijf er toe doen, maar de toeko...

e.m. latenstein van voorst
De toegevoegde waarde van dit stuk zit voornamelijk in de categorisering van de verschillende nationale en internationale bedrijven.
e.m. latenstein van voorst
Ter verduidelijking:
Met name de koppeling van concrete voorbeelden aan de theorie vormt voor mij de nieuwswaarde van het artikel.
Fred Akkerma
Auteur
Naar aanleiding van de reactie van E.M. Latenstein van Voorst: het artikel tracht inderdaad een indeling te maken die aansluit bij de praktijk. Het geeft daarmee ook een verklaring waarom welke fondsen op de effectenbeurs hoger gewaardeerd worden dan andere. Heeft alles te maken met de (in te nemen) positie op het internet. Een bedrijf als Ahold wordt minder beloond door de belegger dan KPN omdat de positie in de waardeketen van Ahold lager is.
Michiel van Dongen
Perfect stuk!
Het treft de kern van de zaak.

Het wachten is nu op reacties uit de "oude economie".

Bedankt
Fred Akkerma
Auteur
Beste Michiel, bedankt voor het compliment. Ik ben het met je eens wat betreft de nog wat op zich laten wachtende reactie van de traditionele (oude economie) bedrijven. Volgens mij moeten we bedrijven als KPN, Vendex, Elsevier en de banken in de gaten houden. Zij hebben allen grootse internetplannen aangekondigd, maar nog weinig laten zien.