Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Waar ik echter wel van schrik is de zin in de inleiding:
"waarbij we helaas een vrij grote groep gewaardeerde en ervaren medewerkers moesten laten gaan" (!)
Hoort dat nu bij een eerlijke weergave van de feiten?
Volgens mij gaat het hier om toch minstens zoiets, als
"waarbij we helaas een grote groep gewaardeerde en ervaren medewerkers hebben moeten vertellen, dat er voor hen geen plaats meer was in ons bedrijf".
Of is TetraPak een gevangenis, waar de medewerkers liever vandaag dan morgen de benen nemen en slechts met moeite worden binnengehouden?
Ik heb veel ervaring met het trainen van leidinggevenden enkele dagen voor het geven van het slechte nieuws. Hoewel men bekend is met het gespreksmodel blijft het toepassen in de concrete situatie nog best lastig. In korte bijeenkomsten (2 uur) worden de leidinggevenden geïnformeerd over de praktische kant, want er blijken dan ondanks alle communicatie nog veel vragen. Tegelijk kunnen zij bij elkaar steun zoeken in het voor hen evenzo emotionele proces.
De duurzaam ontslagen medewerkers zijn morgen je klant, je nieuwe personeel en je ambassadeur; dus het gaat verder dan menselijkheid, het is een keihard zakelijk belang om het zorgvuldig aan te pakken. Verder vermindert het de kans op moeizame ‘principiële’ procedures.
Jan Jacob de Groot
Trans Missie training & advies
Een verademing om je aanpak te lezen waarin je duidelijk kiest voor gerichte en actieve communicatie naar zowel de zittende als de vertrekkende medewerkers en niet voor een strikt producerele benadering waarmee je misschien wel gelijk hebt, maar meestal niet krijgt.
Het denken vanuit de communicatiedoelgroepen (stakeholders) en het goed nadenken over de juiste communicatieboodschappen is iets wat naar mijn mening door menig bedrijf wordt gezien als een luxe in plaats van een noodzaak. Pro-actief en interactief durven zijn in communicatie is iets waar men vaak huiverig voor is, terwijl het de sleutel is om de regie over de communicatie in de hand te houden en een zinvolle discussie te voeren.
Dit geldt zeker als bedrijven zich dienen aan te passen aan (sterk) veranderende marktomstandigheden, of anders gezegd zich in disruptie bevinden. De neiging bestaat dan dat alle energie naar binnen wordt gericht ('navelstaargedrag' en bijbehorende communicatiestilte) terwijl juist dan een pro-actieve communicatieaanpak enorm kan helpen om naar een volgende fase van de organisatie te komen.
Met vriendelijke groet,
Mirko Creyghton
Merkcommissarissen
@ Jan Jacob: Trainingen zoals jij die beschrijft lijken me zeer zinvol. Waardevolle toevoeging dus. Dank.
@ Mirko: Fijn, zo’n enthousiaste reactie. Ben het uiteraard helemaal met je eens wat betreft proactiviteit en interactiviteit in een dergelijke situatie.