Drie adviezen voor reorganiserende bedrijven

In de afgelopen twee jaar heeft de helft van de Nederlandse werknemers van dichtbij een reorganisatie meegemaakt. Reorganisaties zorgen voor spanningen op de werkvloer. Reorganisaties leveren vooral machtsspelletjes op, met als favoriete technieken:

afschuiven
indekken
roddelen

De bij economen breedgedragen gedachte is, dat reorganisaties bedrijven gezonder maken. Uit onderzoek blijkt het tegendeel. Van de onderzochte 144 reorganisaties liep 70% uit op een mislukking. Na ruim twee jaar blijkt dat de beoogde doelen niet zijn gehaald: op de afdeling wordt bijvoorbeeld helemaal niet efficienter gewerkt, of de dienstverlening is niet verbeterd.

Dit komt vooral omdat werknemers letterlijk ziek worden van reorganiseren. Drie adviezen voor reorganiserende bedrijven.

In de eerste plaats zouden de...



Cees de Boer
Reorganiseren is in meerdere gevallen een brevet van onvermogen van het management: te laat reageren, niet luisteren naar medewerkers, focus op de korte termijn, overschatting van de positieve effecten, te enge nadruk op financiele / volumedoelstellingen. Managers dienen veel meer te leren anticiperen en te luisteren. De opstelling van een businessplan en een marktonderonderzoek vinden vaak topdown plaats en zijn veelal beperkt tot een technische exercitie. Er is als complement een meer kwalitatieve benadering nodig met verdieping van het personeelsmanagement, competentie-ontwikkeling, employability-trajecten, samenwerkingsprojecten / verbanden in de regio en met concullega's, en partners in de keten. Op die manier ontstaat een veel stabieler bedrijfsresultaat en gaat er veel minder energie verloren in de vaak frustrerende reorganisatieperiodes.