Dreigend tekort HR-managers

Hoewel er de komende vier jaar naar verwachting 1700 minder p&o’ers nodig zijn, wordt wel een tekort aan HR-managers voorspeld. Dat blijkt uit ondezoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit van Maastricht. Het instituut onderzocht de toekomstverwachtingen voor afstuderenden aan de opleidingen personeel en arbied.

Minder werkgelegenheid
ROA voorspelt een daling van de werkgelegenheid in het p&o-vak met 1700 medewerkers, oftewel 5 procent van het totaal aantal werkenden in het vak. Er zal wel een behoorlijke vervangingsvraag zijn: 20 procent van de werkenden in de sector zal met pensioen gaan, arbeidsongeschikt worden of uit het vakgebied stappen.

Vervangingsvraag
De grootste vervangingsvraag zal er zijn voor hoofden p&o. ROA verwacht ...


Joke van Galen
Een dreigend tekort van HR-managers? Dus niet van HR-professionals/HR-adviseurs!
Dus is het zoeken naar een oplossing voor het managementprobleem, lijkt mij.
Zou een P&O Service center een oplossing kunnen zijn? " Meer doen met minder" is ook gunstig voor de manager.
Waaraan is precies gebrek? Een strategische partner? En dat gat kan alleen een HR-manager maar opvullen?
Misschien biedt dit probleem juist de kans om het een sanders te organiseren. Als er nu nog geen tekort is, moeten die HR-managers de krachten bundelen en een plan van aanpak formuleren. Kunnen ze na vertrek trots terug kijken ipv zich zorgen te moeten maken.
Groeten van Joke van Galen

PS: ik ben op zoek naar informatie over Shared Service Centers of P&O service centers ivm een afstudeeropdracht. Alvast bedankt voor uw reactie!
R. Schouten
Nee, alstublieft geen P&O Service Centre op deze manier wordt de afdeling P&O gedevalueerd tot een papieren tijger. Wat dacht u van het outsourcen van operationele HR-vraagstukken? De HR afdeling zou zichzelf een dienst bewijzen om zich 'slechts' te concentreren het maken van strategisch personeelsbeleid. Bij een tekort aan HR Managers krijgen de potentials van de afdeling ook de mogelijkheid om door te groeien. Daar is naar mijn mening iedereen bij gebaat! Vooruit zien is immers regeren.
Dus HR Managers; aan de slag!

Groet,

R. Schouten
Joke vn Galen
R.Schouten reageert erg anti P&O Service Center en komt direct met de oplossing: outsourcen. Daarmee heb ik helaas niet helder wat er zo tegen een P&O Service Center is. Een papieren tijger? Waarom? Ik denk dat door handig gebruik te maken van de ICT juist de lijn (integraal management) directer en sneller " bediend" kan worden op vragen en met instrumenten. Daar hoef je geen P&O-er meer tussen te zetten, dan. En dan is er dus meer tijd om te adviseren en op strategisch niveau de rol van HRM te borgen. Ik heb niets tegen outsourcen, maar het is een andere manier van probleemoplossing dan ik voor ogen heb. Het lijkt erop dat de term Share Service Center een negatieve lading heeft gekregen, terwijl er nog zo weinig over bekend is. Onbekend maakt onbemind? Wie voelt zich hierdoor bedreigd? Ik zoek liever naar de kansen (en wil tegelijk leren van de missers van anderen, dan hoef ik die fouten zelf niet meer te maken). Dus: hoe kan een SSC of P&O SC een positieve bijdrage leveren, o.a. om op termijn het tekort aan HR managers voor te zijn?
Groeten van Joke van Galen
Henri Veltkamp
Waar plaats ik mijn CV?
Stefan Gitz
Ik ben bezig met mijn afstudeeropdracht en daarin wil ik onderzoek doen naar de mogelijkheid van een P&O Shared Service centre voor een samenwerkingsverband van Friese gemeenten.

Kan iemand mij informatie geven? Ik heb reeds veel theoretische informatie maar ben ook op zoek naar informatie uit de praktijk. Handige tips of do's and dont's.

Alvast bedankt
Peter Mul
Beste Stefan,

Zou je mij s.v.p. even willen bellen, omdat ik voor Nofa met een SSC bezig ben.
Ben erg nieuwschierig naar jouw ervaringen (inhoudelijk en qua draagvlak)

vr.gr. Peter Mul
06-464 17 065