Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Dus is het zoeken naar een oplossing voor het managementprobleem, lijkt mij.
Zou een P&O Service center een oplossing kunnen zijn? " Meer doen met minder" is ook gunstig voor de manager.
Waaraan is precies gebrek? Een strategische partner? En dat gat kan alleen een HR-manager maar opvullen?
Misschien biedt dit probleem juist de kans om het een sanders te organiseren. Als er nu nog geen tekort is, moeten die HR-managers de krachten bundelen en een plan van aanpak formuleren. Kunnen ze na vertrek trots terug kijken ipv zich zorgen te moeten maken.
Groeten van Joke van Galen
PS: ik ben op zoek naar informatie over Shared Service Centers of P&O service centers ivm een afstudeeropdracht. Alvast bedankt voor uw reactie!
Dus HR Managers; aan de slag!
Groet,
R. Schouten
Groeten van Joke van Galen
Kan iemand mij informatie geven? Ik heb reeds veel theoretische informatie maar ben ook op zoek naar informatie uit de praktijk. Handige tips of do's and dont's.
Alvast bedankt
Zou je mij s.v.p. even willen bellen, omdat ik voor Nofa met een SSC bezig ben.
Ben erg nieuwschierig naar jouw ervaringen (inhoudelijk en qua draagvlak)
vr.gr. Peter Mul
06-464 17 065