Er worden maar al te vaak modieuze concepten worden gebruikt voor al langer bestaande financieel-economische begrippen. Deze concepten halen soms niet eens het niveau van 'oude wijn in nieuwe zakken'. Ze leiden juist af van de concrete noodzaak om de bedrijfsvoering te professionaliseren, en daarmee effectiever en kostenbewuster te werken. Gelukkig is er nu een test ontwikkeld, waarmee u het kaf van het koren kunt scheiden.
Het gaat in deze test overigens alleen om begrippen en concepten die voor u als manager of professional relevant zijn. Dus even geen ge-IFRS, ge-Tabaksblat, en geconsolideer. Laat u dat maar aan de specialisten over. Nu staat centraal wat u zelf in uw dagelijkse praktijk kunt tegenkomen.
Neem daarom deel aan de test (invullen ervan duurt 3 minuten), en stel zelf vast of...
leuk en goed om dit onderwerp eens, en nog wel op een leuke manier, aan de orde te stellen.
D'r zit er echter één bij, waarbij enige nuance m.i. wel op z'n plaats is: Activity Based Costing.
Ik stel dat als een groot seel van de ondernemingen deze methodiek zouden adopteren, er héél veel minder leed zou zijn in de commerciële jungle.
Leuk gedaan,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Als je dingen niet begrijpt, ben je al gauw geneigd om de fout bij jezelf te gaan zoeken. Dan moet je bijvoorbeeld op cursus financiën gaan...
Maar een paar jaar geleden is bij mij het kwartje gevallen: als ík het niet begrijp, dan ligt de fout bij diegene die tekst heeft opgesteld! Je moet het gewoon niet pikken dat bijvoorbeeld een notaris het woord 'testamentair executeur' gebruikt, terwijl hij 'uitvoerder van het testament' bedoelt!
je vergeet de belangrijkste: artsen.
Zou een inburgeringscursus voor artsen een idee zijn?
Overigens vind ik niets mis met een héél klein beetje Education Permanente.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing Consulent
Is het instrument/begrip:
1. Eenduidig - Niet eenduidig geformuleerd of gedefinieerd?
2. Op zichzelf staand of kan het als onderdeel van een groter geheel worden gezien?
3. Theoretisch uitgekristalliseerd of nog in beweging?
4. Gemakkelijk of niet gemakkelijk in een organisatie te implementeren?
5. Begrijpelijk of niet?
6. Een toegevoegde waarde voor een organisatie of niet?
Ik ben benieuwd wat voor antwoorden financieel besturend Nederland hier op zou geven.
Help, ik ben zwaar gebuisd op deze test, en dat nog wel als docent in management.
Moet ik me beschaamd voelen? Ik krijg het advies een goed managementboek te lezen. Nou, dat is mijn vak en ik lees!
Wat is er dan mis met deze test (ik hoop dat hij ludiek is bedoeld)? Eenvoudig: de criteria om begrippen onder een van de 4 voorgestelde categorieën onder te brengen zijn niet specifiek of eenduidig. Wat voor de een "slecht" uitgewerkt is, of "overbodig", is dat voor een ander niet. Wanneer vindt een lezer iets "ongrijpbaar"? Over "eenduidigheid" kan men zeer lang discussiëren, en dat is trouwens wat men in ernstige wetenschappelijke artikels dan ook voortdurend doet.
Dus: met deze test kan u ten hoogste de perceptie en ervaring van de lezer in kaart brengen , niet de feitelijke juistheid.
mvgr. Herm Droog
Belangrijker vind ik dat de organisatie (weer) aan de slag gaat, met het management voorop. Om zo te (her)ontdekken hoe ze waarde kunnen genereren op de lange en korte termijn. Daarbij gebruikmakend van de specifieke kenmerken die de organisatie kenmerkt.